نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 121
آفريده- نه به جبر و اضطرار. و به همه چيز عالم است و جسم نيست
و جوهر و عرض نيست و ديدنى نيست و در مكان نيست و در زمان نيست و به هيچچيز
نمىماند و بيناست و شنواست، بىعضوى و جارحهاى، متكلّم است- يعنى آفريننده كلام
است، و از بندگان طاعات خواسته و ترك معاصى؛ و افعال او همه بر وفق حكمت و مصلحت
است و لغو و عبث در افعال او نيست.
و در اصل ديگر كه نبوّت است چنين اعتقاد بايد كرد كه حكمت خداى عز و
جلّ مقتضى آن است كه پيغمبران به خلق مبعوث سازد كه از جانب او احكام به خلق
برسانند و آنچه باعث مصلحت دنيا و آخرت خلق باشد به ايشان تعليم كنند. و خداى عز و
جلّ در هر عصر و زمان پيغمبرى به خلق مبعوث ساخت، جهت تعليم و تفهيم احكام، تا
زمان پيغمبر ما محمّد مصطفى صلّى اللّه عليه و اله كه خداى عز و جلّ آن حضرت را كه
افضل و بهتر پيغمبران سابق است به خلق فرستاد و او پيغمبر بر حقّ است؛ از جانب
خداى به خلق آمده تا احكام الهى به خلق برساند. و آن حضرت احكام رسانيد و تقصير
نكرد و در راه دين كوششها و جهدها و سعيهاى بسيار نمود. و آن حضرت معصوم است از
جميع گناهان كبيره و صغيره، و ايمان بىتصديق و اعتقاد و گرويدن به آن حضرت صحيح
نيست.
و در اصل ديگر كه امامت است اعتقاد بايد كرد كه بعد از رحلت حضرت
رسول صلّى اللّه عليه و اله از دار دنيا، خلافت و امامت حقّ حضرت امير المؤمنين
على بن ابى طالب 7 است به نصّ حضرت رسول صلّى اللّه عليه و اله و وحى
از جانب خداى عز و جلّ و آن جماعتى كه با حضرت معارضه كردند و خلافت را متصرّف
شدند غاصب و ظالمند و بعد از شهادت حضرت امير المؤمنين، امامت حقّ حضرت امام حسن
است و همچنين تا آخر دوازده امام عليهم السّلام به ترتيب معروف معلوم.
و بايد اعتقاد كرد كه ائمه معصومين عليهم السّلام هريك حجّت خدايند
بر خلق و همچنانكه ايمان به خداى عز و جلّ بىايمان به حضرت رسول صلّى اللّه عليه
و اله باعث نجات نمىشود، ايمان به خدا و رسول بىايمان به ايشان باعث نجات و
رستگارى نيست. و بايد اعتقاد كرد كه ايشان معصومند از گناهان و هر حكم كه ايشان از
آن اخبار كردهاند يا بكنند از حضرت پيغمبر صلّى اللّه عليه و اله به ايشان رسيده
و در آن هيچگونه شكّى و غلطى نيست.
نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 121