نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 115
باب دوم در بيان تحصيل حقيقت ايمان و شناخت معبود حقيقى و
مقرّبان درگاه احديّت، كه اصل سرچشمه حيات و رستگارى است
و در اين باب بيان مراتب و درجات آن به حسب زياده و نقصان مىشود.
و در اين باب دو فصل است:
فصل اوّل: در بيان حقيقت ايمان و كيفيت معرفتهايى كه ضرور است در
اصل دين.
در باب سابق، بيان آن شد كه وظيفه عاقل آن است كه در اين دنيا تحصيل
حيات ابدى نمايد و كوشش جهت چيزى كند كه باعث نجات و رستگارى و ايمنى از عذاب
باشد. و اصل و سرچشمه و معدن چيزهايى كه باعث نجات و رستگارى است ايمان است؛
لاجرم، در اين مقام متوجّه شرح ايمان مىشويم.
خداى عز و جلّ در قرآن مجيد فرموده:
فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي
أَنْزَلْنا وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ[1]
يعنى: «ايمان آريد به خدا و رسول و نورى و روشنايى كه ما آن را فرستاديم، و مراد
از آن نور قرآن است، و خداى عز و جلّ به آنچه شما مىكنيد داناست.»
آنگاه مىفرمايد: يَوْمَ يَجْمَعُكُمْ
لِيَوْمِ الْجَمْعِ ذلِكَ يَوْمُ التَّغابُنِ[2]
يعنى: «ياد كنيد روزى را كه جمع مىگرداند خداى عز و جلّ شما را براى روز جمع،
يعنى روز قيامت، و آن روز تغابن است.» و تغابن از غبن است؛ يعنى، فوت حظّ و بهره.
وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ يَعْمَلْ صالِحاً يُكَفِّرْ
عَنْهُ سَيِّئاتِهِ وَ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ
خالِدِينَ فِيها أَبَداً ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ[3] و
هركه ايمان آرد به خداى و عمل صالح بهجا آورد،