گندم بايد داد. [1] و در غير اين چهار سگ چيزى لازم نيست.
پنجم: خوك [2]
كسى كه خوردن گوشت او را حلال داند چه قيمت آن را بايد داد، و همچنين قيمت شراب او
را اگر تلف كند بايد داد.
خاتمه در
بيان كفّاره قتل و تحقيق عاقله،
و در آن دو بحث
است:
بحث اوّل: در
كفاره قتل
بدان كه در
كشتن مسلمان به ناحقّ و آنكه در حكم مسلمان باشد از اطفال ايشان و اگرچه در شكم
باشند و ديوانگان و غلامان ايشان از روى عمد يا خطا يا شبيه بهعمد واجب است
كفّاره بدهد، چنانچه در بحث كفّاره مذكور شد. و اگر ولىّ مقتول به خونبها راضى
نشود و او را عوض مقتول بكشد آيا كفّاره واجب است يا نه؟ در آن خلاف است، اقرب آن
است كه واجب است [3] و از مال او بيرون بايد كرد. و همچنين هر گاه كسى كارى كند كه
به سبب آن شخصى كشته شود، مثل آنكه سنگى در جايى كه ملك او نباشد انداختن يا كاردى
آنجا گذاشتن موجب كفّاره است. [4] و اگر جماعتى در كشتن شخصى شريك شوند بر هريك از
ايشان كفّاره عليحده واجب است، و همچنين در كشتن مسلمانى كه ميان كفّار باشد و
ندانسته كشته شود نيز كفّاره واجب است، و در كشتن جهودان و ترسايان و غير ايشان از
اصناف كفّار خواه به شرايط ذمّه گردن نهاده
______________________________
[1]
مشكل است و قيمت بعيد نيست. (يزدى)
[2] در خوك و
خمر قيمت لازم است به شرط آنكه ذمّى به شرايط ذمّه باقى باشد. (تويسركانى)
[3] خالى از
اشكال نيست. (يزدى)
[4] وجوب
كفّاره در اين صورت معلوم نيست بلكه مقتضاى اصول و قواعد شرعيّه عدموجوب است مگر
در صورتى كه صدق قاتل بر آن شخص شود و بگويند در عرف او را كشته است. (تويسركانى)