يازدهم:
حيوانى كه بميرد بهشرط آنكه در حال حيات خون جهنده داشته باشد
خواه گوشت آن
حلال باشد و خواه حرام، و جميع اجزاى آن نجس است مگر اجزايى كه حسّ نداشته باشد
مثل مُو و استخوان و شاخ و سُم از حيوانى كه نجسالعين نباشد.
و سيّد مرتضى
برآن است كه اجزاى نجسالعين كه حسّ نداشته باشد- مثل مو واستخوان سگ و خوك- طاهر
است[3]
و باقى مجتهدين خلاف او كردهاند [3].
فصل اگرسگ
ظرفى را بهزبان بليسد [4] و خواهندكه به آبقليل آنرا طهارت دهند،
بايد كه آنرا
به خاك پاكبمالند [5] وبعد ازآن دو نوبت [6] به آببشويند، واگرخاكمتعذّر باشد
بعضى از مجتهدين برآنند كه هرچه شبيه به خاك باشد- مثل اشنان و سبوس [7]-
______________________________
[1]
بنابر احوط اگرچه اقوى طهارت است. (خراسانى)
* گذشت كه
اقوى طهارت آن است، هرچند احتياط اولى است. (يزدى)
[2] مراد از
جوش، غليان است كه اسفل آن اعلا و اعلاى آن اسفل شود. (صدر)
[3] دوازدهم
عرق جنب از حرام است بنابر احوط، بلكه خالى از قوّت نيست، و ملحق به آن است عرق شتر
جلّال نيز. (دهكردى، صدر)
[4] يا در آن
آب يا مايع ديگر بخورد. (نخجوانى، يزدى)
[5] احوط
ماليدن آن است به خاك تر شده نيز و احوط از آن ماليدن دفعه سوم است به آب گل.
(صدر)
[6] اولى آن
است كه بعد از خاك مالى شش نوبت با آب بشويند تا اينكه مجموع آن هفت نوبت شود.
(كوهكمرهاى)
[7] عوض خاك
نمىشوند و به آب شستن نيز كفايت نمىكند. (يزدى)