از وفات موصى معتبر است به اجماع، و قبل از آن اعتبار [1] دارد بنابرقول
اكثر، و بعضى از مجتهدين اجازت پيش از وفات را منع نمودهاند[1]. و خلاف است ميانه مجتهدين كه
آيا اجازت وارث در اين صورت با تنفيذ آن چيز است كه موصى وصيّت كرده يا به ابتداى
عطيّه است. [2]
فصل دوم: در
اقسام وصيّت كردن و احكام مطلق وصيّت
بدانكه وصيّت
بر چهار قسم است:
اوّل: وصيّت
واجبه، چون وصيّت كردن جهت اداى حقوق واجب، خواه حقّ اللَّه باشد و خواه حقّ
الناس.
دوم: وصيّت
مستحبّه، چون وصيّت كردن به مال كم، پس وصيّت به خمس مال كردن بهتر است از ربع، و
ربع بهتر است از ثلث، و ثلث بهتر است از نصف. و بعضى از مجتهدين وصيّت به ثلث را
با استغناى وارث بهتر مىدانند، و اگر حال ورثه متوسّط باشد وصيّت ربع را بهتر
مىدانند، و خمس را با فقر بهتر مىدانند[2].
و چون وصيّت به
شهادتين واقرار به نبوّت پيغمبر و امامت ائمّه : و جميع آنچه پيغمبر
خبر داده.
سوم: وصيّت
حرام، چون وصيّت كردن به شراب و گوشت خوك و غير آن.
چهارم: وصيّت
مكروه، چون وصيّت كردن به مال بسيار و هر گاه وصيّت جهت جماعتى مطلق واقع شود
تقاضاى تسويه مىكند مگر به تصريح كردن بر تفاوت،
______________________________
[1]-
قول به اعتبار داشتن قبل از وفات چنانچه اكثر مىگويند اصحّ است. (دهكردى،
نخجوانى، يزدى)
[2] اقوى اين
است كه اجازه تنفيذ وصيّت است. (تويسركانى)
* اظهر تنفيذ
است. (دهكردى، يزدى)
[1] شيخ مفيد، مقنعه: 669 و 670. سلّار، مراسم: 203. ابن
ادريس، سرائر 3: 194.
[2] ابن حمزه، وسيله: 375. علّامه حلّى، مختلف 6: 367.
شيخ طوسى، مبسوط 4: 9.