و چون واجب شود
تأخير كردن آن گناه عظيم است، و در حديث به اين مضمون وارد است كه: هر گاه برشخصى
حجّ واجب شود و به حجّ نرود با آنكه مانع شرعى نداشته باشد، پس چون بميرد در وقت
مردن مسلمان نخواهد مرد، بلكه يا جهود خواهد مرد يا ارمنى[1]. [1]
و روايات بسيار
در كثرت ثواب حجّ از حضرت رسالت پناه 6 و حضرات ائمّه
معصومين- صلوات اللَّه عليهم اجمعين- وارد شده، از آن جمله منقول است كه: شخصى به
خدمت حضرت پيغمبر 6 آمد و گفت: يا رسولاللَّه من از خانه
خود به عزم حجّ بيت اللَّه بيرون آمده بودم و چون بدانجا رسيدم وقت حجّ فوت شده
بود و من مرد غنى و مالدارم، پس امر فرما كه مال خود را در وجهى از وجوه صرف نمايم
كه ثواب آن مثل ثواب حجّ باشد، پس حضرت پيغمبر 6 روى
مبارك خود به آن شخص كرد و فرمود: كه به كوه ابوقبيس نظركن، اگر آن كوه تمام طلاى
سرخشود و آنرا در راهخدا صرف نمايى ثواب آن بهثواب حجّ نمىرسد؛ سپس آن حضرت
6 فرمودند: شخصى كه اراده حجّ كند چون به مهيّا ساختن
يراق و اسباب راه حجّ اشتغال نمايد، هرنوبت كه يك چيز از آن اسباب و يراق را كه از
زمين بردارد و يا برزمين گذارد حقّ تعالى ده ثواب از براى او مىنويسد، و ده گناه
او را مىبخشد، و ده درجه جاى او را در بهشت بلندتر مىسازد، و شترى كه آن شخص
براو سوار است هربار كه پاشنه از زمين برمىدارد يا برزمين مىگذارد مثل آن ثوابها
خداى تعالى از براى آن شخص مىنويسد[2].
[2]
______________________________
[1]
أ كافى 4: 268، حديث 1 و 5. وسائل 11: 29، حديث 1 و 3 و 5.
[2] ب- تهذيب
5: 19، حديث 56. وسائل 11: 113، حديث 1.
[1] كافي 4: 268، حديث 1 و 5. وسائل 11: 29، حديث 1 و 3
و 5.