در قيام [1] شكّ كند كه سجود كرده يا نه، امّا در دوصورت آخر بعضى از [2]
مجتهدين برآنند كه سجود را بجا بايد آورد. [3][1]
و بدانكه هر
گاه فعلى از افعال مشكوك فيه را در محلّ تلافى كند و بعد از آن ظاهر شود كه آنرا
بجاآورده پس اگر آن فعل ركن است نماز باطل مىشود و اگر ركن نيست نماز صحيح است. و
اگر بعد از فوت محلّ تلافى كند نماز باطل است خواه آن فعل ركن باشد و خواه غيرركن.
بحث دوم در
شكّ در عدد ركعات:
بدانكه شكّ در
عدد ركعات نماز مغرب [4] موجب بطلان نماز است، و همچنين شكّ ميانه يك ركعت و دو
ركعت [5] هرچند در نماز چهار ركعتى باشد.
و هر گاه در
نماز چهار ركعتى شكّ در ميانه عدد ركعات [6] واقع شود، مشهور از آن دوازده صورت
است:
اوّل: شكّ كردن
ميانه دو و سه بعد از اتمام سجدتين- و اتمام آن [7] بهفارغ شدن از