امّا آن پنج چيز كه سنّت است:
اوّل: آن است كه در جايى نشيند كه هيچكس او را نبيند مثل گودال يا پس ديوار.
دومآنكه: در وقت داخل شدن به طهارتخانه پاى چپ خود را پيش كند و در وقت بيرون آمدن پاى راست را.
سومآنكه: در وقت طهارت كردن سنگينى بدن خود را برپاى چپ اندازد.
چهارم: سه نوبت از مقعد تا بيخ ذكر را مسح نمايد و بعد از آن از بيخ ذكر تا سر حشفه و بعد از آن سه نوبت ذكر را بِيَفْشارد. [1]
پنجم: اوّل مقعد را طهارت دهد و بعد از آن ذكر را.
و امّا آن هشت چيز كه در وقت طهارت كردن به فعل آوردن آن مكروه است:
اوّل: روى يا پشت خود را به جانب آفتاب يا ماه كردن [2] بهعنوانى كه نور آفتاب يا ماه به عورتين او بتابد [3] و يا روى به جانب باد بول كردن.
دوم: به دست راست استنجا كردن.
سوم: بول كردن در زمين سخت كه بيم آن باشد كه قطرات بول برگردد.
چهارم: بول كردن در سوراخهاى حيوانات مثل مورچه و مار و امثال آن.
پنجم: طهارت گرفتن در شارع [4] و در جايى كه مردم از آنجا آب برمىدارند و در جايىكه مردم در آنجا جمع مىشوند.
ششم: طهارت كردن در آب، خواه روان و خواه ايستاده.
هفتم: طهارت كردن در زير درختى [5] كه ميوه داشته باشد يا ميوه خواهد داد.
______________________________ [1] اعتبار شش مسحه و سه نتره در استبراء خوب است و كمال استبراء است. (دهكردى)
[2] منهى در اخبار شريفه عورت را به قرص آفتاب يا ماه كردن است. (كوهكمرهاى)
[3] مناط استقبال يا استدبار به عورت يا به بدن است. اگر چه نور به آنها نتابد. (يزدى)
[4] طهارت گرفتن در امر پنجم و ششم و هفتم كنايه است از بول كردن و تغوّط نمودن علىالظاهر. (دهكردى)
[5] ظاهر اينست كه زير درخت شامل آن مقدارى است كه مظنّه افتادن ميوه در آن مقدار باشد. (مازندرانى)