و نماز زلزله در تمام عمر ادا است [1]. و در باد سياه و سرخ و امثال آن
بعضى از مجتهدين بر آنند كه اگر وقت نماز را نمىگنجد نماز ساقط مىشود [2] و بعضى
برآنند كه ساقط نمىشود [3] و بعضى [4] برآنند كه اگر وقت گنجايش طهارت و يك ركعت
داشته باشد نماز واجب است و الّا ساقط است.
تتمّه: هشت
امر سنّت به اين نماز متعلّق است:
اوّل: جهرنمودن
مصلّى در قراءت خواه در روز اين نماز واقع شود و خواه در شب.
دوم: خواندن
سورههاى طويل مانند سوره «انبيا» و «كهف» هر گاه وقت باشد.
سوم: «اللَّه
اكْبر» گفتن بعد از سر برداشتن از هر ركوع [5] مگر ركوع پنجم و دهم كه آنجا
«سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَه» بگويد.
چهارم: قنوت
كردن بعد از ركوع پنجم و دهم [6].
______________________________
[1]-
و احوط اين است كه نماز زلزله وقت آن مادام العمر نيست، بلكه وقت زلزله استو
همچنين در ساير آيات مثل باد سرخ و سياه و امثال آن اگر چه وقت گنجايش نداشته
باشد. (تويسركانى)
* ولى احوط
مبادرت در اداء آن است. (صدر)
[2] و همين
قول احوط و اقوى است. (خراسانى)
[3] اين قول
اقوى است. (دهكردى، كوهكمرهاى، يزدى)
* ساقط نشدن
با اينكه احوط است اقرب است. (مازندرانى)
[4] البتّه
متابعت اين بعض را نمايند. (صدر)
[5] تكبير
بعد از هر ركوع هست حتّى پنچم و دهم براى رفتن به سجود، پس مراد اين است [كه]
سَمِعَ اللَّهُ در غير اين دو ركوع نيست، پس هر ركوعى دو تكبير دارد، يكى براى
رفتن به ركوع ويكى براى سر برداشتن از او مگر براى پنچم و دهم كه بعد از سر
برداشتن سمع اللَّه بگويد عوض تكبير. (مازندرانى، نخجوانى).
* وهمچنين
مستحبّ است تكبير از براى رفتن بهركوع در هر ركعتى حتّى پنچم و دهم. (يزدى)
[6] احوط عدم
ترك قنوت است در ركعت پنچم و دهم. (تويسركانى)
* ظاهراً بعد
از ركوع پنچم و دهم، احدى قائل نشد به استحباب قنوت، بلكه مستحبّ است قنوت براى هر
ركوع جفت مثل دوم و چهارم تا آخر قبل از ركوع على الاشهر و اگر چنين نكند جايز است
اقتصار به دو قنوت، يكى قبل از ركوع پنچم و يكى قبل از ركوع دهم.