شانزدهم: اظهار كردن مؤذّن حرف ها را در لفظ «اللَّه» و «اله» و
«اشْهَدُ» و «الصلاة.
» هفدهم: اظهار
كردن حرف حا را در لفظ «الفَلاح.
» هجدهم: آنچه
مؤذّن از فصُول اذان گويد شنونده نيز آن را بگويد.
نوزدهم: اعاده
نمودن مؤذّن اذان صبح را اگر قبل از طلوع فجر بهفعل آورده باشد.
امّا آن نُه
امر كه در اذان مكروه [1] است:
اوّل: حرف زدن
مؤذّن در اثناى اذان.
دوم: سكوت طويل
در اثناى اذان.
سوم: نگاه كردن
مؤذّن در حال اذان به جانب راست و چپ.
چهارم: هريك از
شهادتين را زياده بر دو نوبت گفتن، چنانكه مخالفان مىكنند.
پنجم: اذان
گفتن در وقت راه رفتن.
ششم: سواره
اذان گفتن.
هفتم: اذان
گفتن جهت عصر روز جمعه هر گاه نماز جمعه گزارند [2].
هشتم: اذان
گفتن جهت عصر روز عرفه، شخصى را كه حجّ مىگزارد.
نهم: اذان گفتن
جهت عشا در مشعرالحرام شخصى را كه حجّ مىگزارد. و بعضى از
______________________________
*
بلكه كمال ضعف را دارد، لكن محبوبيّت تعظيم و تكريم و صلوات فرستادن بر خاتم
النبيّين و آل طاهرين آن حضرت- صلوات اللَّه تعالى و تسليماته عليهم اجمعين- از
ابده بديهّيات و اوضح واضحات است. (كوهكمرهاى)
* قوّت آن
ثابت نيست. (مازندرانى)
[1] اگرچه
كراهت بعض اين امور مذكوره محلّ اشكال است، و لكن اولى ترك جميع است رجاءً. (خراسانى)
[2] احوط ترك
است. (تويسركانى)
* احوط اذان
گفتن است در اين صورت رجاءً با جمع بين دو نماز، و با عدم جمع، اذان ساقط نيست، و
فرقى نيست در روز جمعه ميان جمعه گزاردن يا ظهر گزاردن. (خراسانى)
* هرگاه جمع
كند ما بين صلاتين، بلكه همچنين است هرگاه ظهر گزارند. (دهكردى، يزدى)
* فرقى نيست
ميان جمعه گزاردن يا ظهر گزاردن. (مازندرانى، نخجوانى)