پس اصل سفر خالى از ثوابى نيست، بلى اگر
تجارت از براى[1] جمع مال
و ذخيره كردن باشد بدون احتياج به مال دور نيست كه اين وجه گفته شود.
و همچنين از اخلاص بيرون نمىرود اگر ضَمّ شود به قصد حجّ قصد
شكفتگى و وحشت از اهل داشتن هرگاه كه[2]
ضميمه مستقلّ نباشد. و مثل اين است هرگاه ضَمّ شود به نيّت روزه[3] پرهيز كردن و به[4] نيّت وضو قصد خنك شدن و به نيّت
آزاد كردن قصد دفع بدخويى بنده و خلاصى از خرج آن و غير اين[5]
از ضميمهها هرگاه[6] ضميمهها
مستقلّ نباشند. و امّا آنچه از انواع ريا و غير ريا ضرر به اخلاص نمىرساند بحث در
آن در باب ريا و كبر گذشت و اعاده آنها وجهى ندارد.
فصل [كليد اخلاص قبول و رضاست]
در مصباح الشَّريعة از حضرت امام جعفر صادق 7 روايت شده كه
فرمودند:
اخلاص جمع مىكند عملهاى فاضل را. و اخلاص معنايى است؛ كليد او قبول
است و آنچه حكم به وقوع آن مىكند رضاست، پس هركه خداى عزّ وجلّ قبول عمل او را
بكند و از آن راضى باشد[7] صاحب
اخلاص خواهد بود اگرچه عمل او كم باشد. و هركه خدا[8]
قبول عمل او را نكند صاحب اخلاص نخواهد بود اگرچه عمل او بسيار باشد. و[9] اين را از قلّت عبادت آدم و كثرت
عبادت ابليس مىتوان فهميد. و علامت قبول وجود استقامت است و اين به آن مىشود كه
تمامى محبوبها را[10] واگذارد
و علم به هر حركت و سكونى روزى او شده باشد.