responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تبيين و نقد نظريه ماده و صورت در فلسفه اسلامى و مقايسه آن با فيزيك كوانتوم نویسنده : مصطفوى، نفيسه    جلد : 1  صفحه : 141

برهان فصل و وصل در منظومه‌

حاج ملاهادى سبزوارى، اين برهان را به‌نظم درآورده است:[1]

همانا دليل فصل و وصل همچون‌

دليل قوه و فعل گوياى قول صحيح‌تر و استوارتر است‌

متصل يا مفهومى است قياسى و يا مفهومى نفسى است‌

متصل نفسى يا غيرى و بالتبع است و يا ذاتى و اصلى است‌

متصل نفسى ذاتى، يا فصل كميت است‌

و يا صورت جوهرى است‌

اتصال و شخصيت هم مصداق هم‌اند

زيرا شخصيت از قبيل وجود است و اتصال از قبيل ماهيت اتصال‌


[1] ان دليل الفصل و الو الوصل نطق كالفعل و القوة بالقول الاحق

سألتُ حبيبى الوصلَ منه دُعابَةً

و أعْلَمُ أنَّ الوصل ليس يكونُ‌

فمَاسَ دلالًا و ابتهاجاً و قال لى‌

برفقٍ مجيباً( ما سألتَ يَهُونُ)

نام کتاب : تبيين و نقد نظريه ماده و صورت در فلسفه اسلامى و مقايسه آن با فيزيك كوانتوم نویسنده : مصطفوى، نفيسه    جلد : 1  صفحه : 141
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست