نام کتاب : ترجمه و متن اسرار النقطه يا توحيد مكاشفان نویسنده : همدانى، على بن شهاب الدين جلد : 1 صفحه : 9
هيئتى جمعى و احدى است كه بر مراتب مخارج
حروف نگارشى و درجات شكلهاى آنها و صورت حسّى آن حروف احاطه داشته و همگان را
فراگير بوده، و داخل در خصوصيّات آنها، و پوشيده به صور و اعيان آن حروف مىباشد،
[در اينكه نسبت نقطه به مراتب حروف مانند نسبت تعين اول است به
مراتب اعيان و حقايق موجودات]
و نسبت صورت آن نقطه به درجات و مراتب حروف و كلمات، نسبت تعيّن[1] اول- از تعين يافته- به مراتب اعيان
و حقايق موجودات مىباشد؛ و تعين اول يك امر اعتبارى است كه جز به واسطه تعين
[1] - سعيد الدين فرغانى شارح قصيده تائيه ابن فارض
مصرى در شرح آن قصيده- در مقام بيان تعين اول- گويد: وحدت حقيقى را كه عين تعين
اول است و از آن احديت پديد آمده است دو اعتبار مىباشد: اولى:
سقوط و نفى تمام اعتبارات، كه
بدين جهت ذات« احد» ناميده مىشود و متعلّق آن بطون ذات و ازليت آن است و نسبت آن
به سلب، سزاوارتر؛ دومى: ثبوت اعتبارات غير متناهى براى آن وحدت حقيقى است- با
اندراج حقيقى اصلى آن در اولين مراتب ذات- و تحقق تفصيل بيشتر تعينات آن در مراتب
دومين است و بدان جهت ذات« واحد» ناميده مىشود- ناميدن ثبوتى نه سلبى- و متعلق آن
ظهور ذات و وجود و ابديت آن است و هيچ مغايرتى بين اعتبارات در اولين مراتب ذات
نمىباشد، چون در آنجا مطلقا كثرتى وجود ندارد.
نام کتاب : ترجمه و متن اسرار النقطه يا توحيد مكاشفان نویسنده : همدانى، على بن شهاب الدين جلد : 1 صفحه : 9