در مبحث گذشته در باره آن دسته از صفات نفسانى كه وظيفه هدايتگرى
انسان را بر عهده دارند و در منابع متعارف اخلاق اسلامى تحت عنوان قواى متعلّق به
قوه عاقله از آنها ياد مىشود، بهاختصار سخن گفتيم. در اين گفتار و در دو گفتار
بعدى در باره گروه دوم از صفات نفسانى كه به عنوان نيروهاى عملكننده و تأثيرگذار
در نفس آدمى، ايفاى نقش مىكنند، سخن مىگوييم. اين قبيل صفات نفسانى در متون معتبر
و رايج اخلاق اسلامى به عنوان صفات متعلق به قوه غضبيّه و قوه شهويه مطرح مىشوند.
پيشاپيش بر اين نكته تأكيد مىشود كه صفات نفسانى، در مواردى كه برخواهيم شمرد،
منحصر نمىشوند.
طبقهبندى صفات نفسانى عملكننده:
صفات نفسانى عملكننده را نيز مىتوان در دستههاى مختلف طبقهبندى كرد. در يك
تقسيمبندى با توجه به جهتگيرى هر يك از آنها، مىتوان آنها را در دستههاى زير
جاى داد:
1. صفاتى كه ناظر به جهتگيرى درونى انسان نسبت به خداوند و مبدأ
هستىاند؛ مانند توكل، تسليم، رضا و ....
2. صفاتى كه ناظر به جهتگيرى درونى انسان نسبت به معاد و انجام زندگى
او است؛ مانند خوف، رجا، قنوط، يأس و ....
3. صفات و ملكاتى كه جهتگيرى ما را نسبت به خودمان سامان مىدهند؛
مانند عُجب و افتخار، عزت نفس، عصبيّت و ....
4. صفاتى كه موضعگيرى ما را نسبت به فردا و آينده رقم مىزنند؛ مانند
آرزوها، تسويف، عجله، همّت و ....
5. صفاتى كه ناظر به جهتگيرى انسان نسبت به مواهب دنيوى است؛ مانند
زهد، حرص، حسرت، قناعت و ....
6. صفاتى كه موضع انسان را نسبت به ديگران تعيين مىكنند؛ مانند
خيرخواهى،