______________________________
[1] مناسب است با گفته امير مؤمنان على- 7-:
أَوَّلُ رَأي الْعَاقل آخرُ رَأي الْجَاهل (1).
شرح نهج البلاغة، ج 20، ص 93، ح 356.
و يوسف بن احمد مولوى آن را اشاره بدين حديث مىپندارد كه در امالى
شيخ طوسى، ص: 530 و مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج 12، ص 112، ح 13664 و جامع
صغير، ج 2، ص 97 مىتوان ديد:
(1) رأى عاقل در ابتداى كار همان است كه جاهل در انتهاى كار به آن
مىرسد (2) كسى كه هوشيار است مالك نفسش مىشود و براى پس از مرگ به عمل (صالح)
مىپردازد. اما كسى كه ضعيف و ناتوان است به پيروى از هواهاى نفسانى پرداخته و
درخواستش از خداوند رسيدن به آرزوهاى نفسانى است.
[2] بحار الأنوار ج 8 ص 92 باب 23
[1] - خداوند متعال فرمود براى بندگان صالحم نعمتهايى
در بهشت آماده كردهام كه نظير آنها را هيچ چشمى نديده و هيچ گوشى نشنيده و در دل
هيچ كس خطور نكرده است.
[2] - روزه باعث تغيير حالت روزه دار مىشود. گوشتش را
مىريزد و از حرارت آتش جهنم دورش مىكند. خداوند را در بهشت سفره و نعمتهايى است
كه نظير آنها را هيچ چشمى نديده و هيچ گوشى نشنيده و در دل هيچ كس خطور نكرده است.
و فقط روزه داران هستند كه بر سر اين سفره خواهند نشست.
[3] - خداوند را در بهشت نعمتهايى است كه نظير آنها را
هيچ چشمى نديده و هيچ گوشى نشنيده و در دل هيچ كس خطور نكرده است.