و در احياء العلوم، ج 3، ص 77 و ص 164 اين عبارت نقل شده و به قائل
آن اشارتى نرفته است. [ص 92 احاديث مثنوى]
______________________________
[1] در بحار الأنوار ج 32 ص 36 شبيه اين عبارت را بدون آنكه نسبت
به معصومى دهد آورده است.
[2] نهج البلاغة ص 535 حكمت 345
[1] - آدمى نسبت به آنچه منعش كنند حريص مىشود.( نيز
مراجعه شود به رديف 1044)
[2] - عدم دسترسى انسان به معصيت توفيقى براى پاك ماندن
اوست.
[3] - اين عبارت( منَ العصمَة ...) به صورتهاى مختلفى
آمده است از آن جمله: عدم توانايى( بر گناه) توفيقى براى پاك ماندن توست. همچنين:
دست نيافتن تو( به گناه) توفيقى براى پاك ماندن توست. با رفع نيز آمده است( به جاى
منَ العصمَة، العصمَةُ روايت شده است.)
[4] - دست نيافتن تو( به ارتكاب گناه) توفيقى براى پاك
ماندن توست. نظير آن اين عبارت است: فقر، افراد مجرم را مقيّد( به پاك ماندن)
مىكند. مؤلف اللؤلؤ المرصوع گفته است چنين عبارتى نقل نشده است.