responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احاديث و قصص مثنوى نویسنده : فروزانفر، بديع الزمان    جلد : 1  صفحه : 312

[ «گرم‌تر گردد همى از منع، مرد»]

485-

«گرم‌تر شد مرد زان منعش كه كرد

گرم‌تر گردد همى از منع، مرد

مستفاد است از اين خبر:

انَّ ابنَ آدَمَ لَحَريصٌ عَلَى ما مُنعَ‌[1].

جامع صغير، ج 1، ص 85، كنوز الحقائق، ص 31 [1] [ص 92 احاديث مثنوى‌]

[عجز در عصيان تو را پاكى دهد]

486-

«نيست قدرت هر كسى را سازوار

عجز بهتر مايه پرهيزگار

مأخوذ است از گفته مولاى متقيان على- 7-:

منَ العصمَة تَعَذُّرُ المَعَاصى‌

[2]. [2] ابن ابى الحديد بعد از نقل اين جمله چنين گفته است:

قَد وَرَدَت هَذه الكَلمَةُ عَلَى صيَغ مُختَلفَةٍ: منَ العصمَة ان لَا تَقدرَ- وَ ايضاً: منَ العصمَة ان لَا تَجدَ- وَ قَد رُويَت مَرفُوعَةً ايضَاً[3].

شرح نهج البلاغه، ج 19، ص 260.

كه از جمله اخير معلوم مى‌شود كه آن را به حضرت رسول (صَلّى اللَّهُ عَلَيه وَ آله وَ سَلَّمَ) نيز نسبت داده‌اند.

و مؤلف اللؤلؤ المرصوع (ص 50) در باره آن مى‌گويد:

العصمَةُ ان لَا تَجدَ وَ نَحوَهُ الفَقرُ قَيدُ المُجرمينَ- لَم يَرد بهَذَا اللَّفظ[4].

و در احياء العلوم، ج 3، ص 77 و ص 164 اين عبارت نقل شده و به قائل آن اشارتى نرفته است. [ص 92 احاديث مثنوى‌]

______________________________ [1] در بحار الأنوار ج 32 ص 36 شبيه اين عبارت را بدون آنكه نسبت به معصومى دهد آورده است.

[2] نهج البلاغة ص 535 حكمت 345


[1] - آدمى نسبت به آنچه منعش كنند حريص مى‌شود.( نيز مراجعه شود به رديف 1044)

[2] - عدم دسترسى انسان به معصيت توفيقى براى پاك ماندن اوست.

[3] - اين عبارت( منَ العصمَة ...) به صورتهاى مختلفى آمده است از آن جمله: عدم توانايى( بر گناه) توفيقى براى پاك ماندن توست. همچنين: دست نيافتن تو( به گناه) توفيقى براى پاك ماندن توست. با رفع نيز آمده است( به جاى منَ العصمَة، العصمَةُ روايت شده است.)

[4] - دست نيافتن تو( به ارتكاب گناه) توفيقى براى پاك ماندن توست. نظير آن اين عبارت است: فقر، افراد مجرم را مقيّد( به پاك ماندن) مى‌كند. مؤلف اللؤلؤ المرصوع گفته است چنين عبارتى نقل نشده است.

نام کتاب : احاديث و قصص مثنوى نویسنده : فروزانفر، بديع الزمان    جلد : 1  صفحه : 312
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست