responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احاديث و قصص مثنوى نویسنده : فروزانفر، بديع الزمان    جلد : 1  صفحه : 106

[افتخار مصطفى 6 بر فقر بود]

177-

«فقرُ فخرى از گزاف است و مجاز

نى هزاران عزّ پنهان است و ناز

اشاره است به حديث:

الْفَقْرُ فَخْري‌

است كه هم اكنون (174) مستند آن مذكور افتاد. [1] [ص 23 احاديث مثنوى‌]

[قصّه مرد و درخت و كيد زن‌]

178-

«از سر امرود بن يعنى چنان‌

زان فرود آ تا نماند اين گمان‌

اشاره است به قصه‌اى كه در دفتر چهارم [- مثنوى مولوى ابيات 4/ 3544 به بعد] به تفصيل آمده است.

[ص 27 قصص مثنوى‌]

[چهره احمد 6 گواه صدق اوست/ قصّه سقراط و آن گستاخ زن‌]

179-

«... حاضران گفتند اين صدر الورى‌

راست گو گفتى دو ضد گو را چرا

گفت من آيينه‌ام مصقول دست‌

ترك و هندو در من آن بيند كه هست‌

اين حكايت را به تفصيلى كه مولانا نقل مى‌كند تا كنون در هيچ مأخذ نيافته‌ام.

ابو جهل نمونه انكار و مخالفت با پيغمبر 6 و ابوبكر نمودار تصديق و اقرار است اولين با ديدن شواهد نبوت و معجزات ايمان نياورد و بر انكار و ستيزه گرى افزود. و دومين، معجزه نخواست و ايمان آورد.

آن ابو جهل از پيمبر معجزى‌

خواست همچون كينه در تركى غزى‌

ليك آن صدّيق حق معجز نخواست‌

گفت اين رو خود نگويد جز كه راست‌

مثنوى، ج 4، ب 350 و 351 نيز مراجعه شود به احاديث مثنوى، انتشارات دانشگاه تهران، ص 27 [رديف 194] محمّد غزّالى در توصيف حضرت رسول اكرم 6 مى‌گويد:

كَانَتْ شَمَائلُهُ وَ احْوَالُهُ شَوَاهدَ قَاطعَةً بصدْقه حَتَّى انَّ الْعَرَبىَّ القُحَّ كَانَ يَرَاهُ فَيَقُولُ مَا هَذَا وَجْهَ كَذَّابٍ‌

. (شمايل و احوال وى بر صدق ادّعايش گواهان قاطع بودند. چنانكه يك تن عرب خالص شهر

______________________________ [1]

الْفَقْرُ فَخْري وَ به أَفْتَخرُ عَلَى سَائر الْأَنْبيَاء وَ الْمُرْسَلينَ.

فقر مايه مباهات من است و به آن افتخار مى‌كنم بر ديگر پيامبران و رسولان.

در كتاب مستدرك‌الوسائل ج 11 ص 173 باب 4- باب استحباب ملازمة الصفات الحميدة 12672- 8- اين حديث شريف را به صورت كامل آورده است: عَوَالي اللآَّلي،

عَن النَّبيِّ 6 قَالَ الشَّريعَةُ أَقْوَالي وَ الطَّريقَةُ أَقْوَالي وَ الْحَقيقَةُ أَحْوَالي وَ الْمَعْرفَةُ رَأْسُ مَالي وَ الْعَقْلُ أَصْلُ ديني وَ الْحُبُّ أَسَاسي وَ الشَّوْقُ مَرْكَبي وَ الْخَوْفُ رَفيقي وَ الْعلْمُ سلَاحي وَ الْحلْمُ صَاحبي وَ التَّوَكُّلُ زَادي وَ الْقَنَاعَةُ كَنْزي وَ الصِّدْقُ مَنْزلي وَ الْيَقينُ مَأْوَايَ وَ الْفَقْرُ فَخْري وَ به أَفْتَخرُ عَلَى سَائر الْأَنْبيَاء وَ الْمُرْسَلينَ.

كه صوفيه بدان در كتب خود استناد كرده‌اند و در سفينة البحار، طبع نجف، ج 2 ص 378 جزو احاديث نبوى ذكر شده و مؤلف اللؤلؤ المرصوع (ص 55) به نقل از ابن تيميه آن را از موضوعات مى‌شمارد. [نيز مراجعه شود به شماره 487]

نام کتاب : احاديث و قصص مثنوى نویسنده : فروزانفر، بديع الزمان    جلد : 1  صفحه : 106
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست