به
مؤمنان بگو نگاههاى خود را فرو كاهند و عورتهاى خويش را نگاه دارند، اين براى
ايشان بهتر و پاكيزهتر است. خداوند به آنچه مىكنند آگاه است.
سيد
قطب مىنويسد: فرو انداختن چشم از سوى مردان، رفتارى روانى و تلاش در جهت چيره شدن
بر علاقه به ديدن جلوهها و جاذبههاى چهرهها و پيكرهاست، چنان كه نخستين
روزنههاى فتنه و گمراهى را مىپوشاند و تلاش دارد تا راه را بر تيرهاى مسموم
ببندد.
امام
صادق عليه السلام مىفرمايد: «نگاه، تيرى از تيرهاى مسموم شيطان است، و چه بسا
نگاهى كه افسوسى دراز مدت را در پى داشته است.»
نيز
فرمود: «هركه آن را به خاطر خداى عزوجل، نه به انگيزه ديگر، ترك كند، آرامش و
ايمانى به او مىبخشد كه طعم آن را مىيابد».
«نگاه
در پى نگاه، نهال شهوت در دل بيننده مىكارد و همين فتنه او را بس».[2]
اما
نگه داشتن عورت، پيامد طبيعى فروداشتن نگاه است و گام بعدى همانا اراده محكم و
هوشيارى و كنترل اوليه غريزه است. به همين دليل در يك آيه هر دو را يادآور شده،
گويا يكى سبب و ديگرى نتيجه آن است، يا آن كه آن دو (حفظ عورت و كنترل نگاه) دو
گام پى در پى و نزديك به هم در عالم خيال و عالم واقع هستند.
پيامبر
صلى الله عليه و آله فرمود: «نخستين نگاه به زن بخشوده است، پس با نگاه ديگرى
دنبال نكنيد و از فتنه بپرهيزيد».[3]
«ذلك
أزكى لكم»؛ يعنى با اين دو كار، پاكيزه خاطرتر خواهند بود و تضمين بيشترى براى
آلوده نگشتن به تأثيرات نابجا و ناپاك شهوانى و سرنگون نشدن در درههاى هولناك
حيوانى خواهند داشت، و ناموس و حيثيت جامعه و فضاى تنفسى آن پاكيزهتر خواهد بود.