چنين موردى،
صرفاً به نصوص تاريخى مستند [يعنى، روايات و احاديث] مراجعه مىشود. (معرفت،
پيشين، ص 285) بنابراين، وى تنها منبع و مأخذ براى حلّ مسأله جمع قرآن را روايات و
احاديث مىداند. وى در اين زمينه مىگويد:
آنچه
گفته شد: الف- نظم كلمات قرآن به شكل جمله و تركيبهاى كلامى در ضمن آيات در زمان
رسول الله صورت گرفته است؛
ب-
جمعآورى آيات قرآن در چارچوب سورههاى كوچك يا بزرگ نيز در زمان رسول الله محقق
شده است؛
ج-
ترتيب سورهها در يك مجلّد كه به شكل مصحفى كامل پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه
و آله و سلم انجام گرفته است، نظر راويان اخبار و محققانى است كه دربارهى علوم
قرآن از صدر اوّل تا امروز بحث و تحقيق كردهاند و تقريباً تمام نويسندگان و
محققان سيره و تاريخ نسبت به آن متفقند. (معرفت، پيشين، ص 283)
نتيجهگيرى
دانشمندان
مسلمان و اسلامشناسان غربى نظريّات متناقض و متضادى درباره زمان گردآورى قرآن
ارائه كردهاند. مهمترين و اساسىترين عامل اختلاف ديدگاه آنان غفلت از اتخاذ
رهيافت مناسب و قابل قبول براى حل مسأله جمع قرآن است. بر اساس رويكرد
روششناسانه، مىتوان رهيافتهاى متعدد و مختلف آنان به اين مسأله را كشف كرد.
رهيافتهاى روايى، عقلى، تاريخى و زبانشناختى از جمله اين رهيافتها هستند. بر
اساس رويكرد روششناسانه، مىتوان پى برد كه آيتالله معرفت براى اثبات نظر خود درباره
جمع قرآن رهيافت روايى را اختيار مىكند و رهيافتهاى عقلى، تاريخى و زبان شناختى
را غير قابل قبول قلمداد مىكند.