نام کتاب : قرآن و فرهنگ زمانه نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 84
آمده است: «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى
جُيُوبِهِنَّ»[1]؛ «بايد گوشه سرپوش را بر سينه بيفكند» تا
زيبايىهاى فريباى گردن و سينه را بپوشاند.
آرى؛
جز اعضايى كه قابل پوشش نيست؛ مانند چهره و دو كف دست كه نمىتوان آنها را در داد
و ستد روزمره پوشاند؛ البته اگر با نگاه ريبه[2]
نباشد.
در
صحيحه فضيل بن يسار، وى از امام صادق عليه السلام مىپرسد:
آيا
ساعد (از آرنج تا مچ دست) زن، زينتى شمرده مىشود كه خداوند در آيه
«وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ»[3] به
آن اشاره كرده است؟
حضرت
فرمود: «آرى، هر آنچه در پس" خِمار" (مقنعه: سرپوش) باشد و نيز بالاتر
از دستبند، زينت است.»[4] همچنين
در روايت عبداللَّه بن جعفر از امام صادق عليه السلام درباره زينت ظاهر (ما ظهر)
پرسيده مىشود. حضرت مىفرمايد: «چهره و دو كف دست.»[5]
چند
همسرى
جدال
سختى پيرامون موضوع «تعدد زوجات» نيز پديد آمده است؛ رسمى بر جاى مانده از عرب
جاهلى كه جايگاه زن را در زندگى اجتماعى و خانوادگى بىارزش ساخته، ولى اسلام آن
را امضا كرده است:
«فَانْكِحُوا
ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ»[6]؛
با زنانى كه براى شما خوشايند است، ازدواج كنيد؛ دو، سه و چهار.
اما
آيه در شرايطى ويژه و براى درمان بحرانى اجتماعى- كه مقتضاى حركت