نام کتاب : قرآن و فرهنگ زمانه نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 67
شهيد ثانى
نيز پس از نقل فتواى ابن جنيد و ابن برّاج مبنى بر عدم فرق ميان زن و مرد، مىگويد:
ديدگاه
آنان بسيار بهجاست؛ زيرا صحيحه حلبى عام مىباشد و دليلى بر اختصاص آن به مورد
وجود عيب در زن وجود ندارد و اطلاق آن شامل مرد و زن مىشود. همچنين اگر جذام و
برص براى زن عيب شمرده شود، مرد به دليل داشتن اختيار طلاق، راه گريز دارد، پس
جذام و برص مرد به طريق اولى بايد عيب شمرده شود؛ زيرا زن اگر حق فسخ نداشته باشد،
راه چاره ديگرى براى او نخواهد ماند و به اتفاق نظر در باب طب و اهل نظر، زيان و
ستم خواهد ديد. افزون بر روايت مشهور پيامبر كه فرمود: «از جذامى بگريز؛ چنان كه
از شير مىگريزى.» نيز به دليل اينكه احساس نفرت ناشى از جذام- كه لذت جنسى را
براى زن ناممكن مىسازد- كمتر از عيوب ديگر مورد اتفاق نيست.[1]
آرى،
كاملًا روشن است كه زن و مرد در جواز فسخ ازدواج به دليل عيبهاى تحملناپذير،
فرقى ندارند. ادامه سخن را به بحثهاى فقهى وا مىگذاريم.
[2] . نساء، 34:« و زنانى را كه از نافرمانى آنان بيم داريد،[
نخست] پندشان دهيد و[ سپس] در خوابگاهها از آنها دورى كنيد و[ اگر تأثير نكرد]
آنان را بزنيد.»
نام کتاب : قرآن و فرهنگ زمانه نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 67