نام کتاب : قرآن و فرهنگ زمانه نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 36
ندارد؛ چرا
كه احكام شرع- آن دسته كه متغير هستند- در گرو مصالح زمان ومكان خود مىباشند كه
در گذشته اين مصالح وجود داشتهاند و امروز، وجود ندارند.
گوينده
اين سخن، احكام شرع را دو نوع مىداند: ثابت و متغير. احكام «ثابت» آنها هستند كه
شارع به گونه عام و هميشگى مقرر كرده است و بر پايه مصالح ثابتى استوارند كه هرگز
و در هيچ شرايطى تغيير نمىپذيرند؛ مانند عبادات، اما در معاملات و قوانين
انتظامى- كه مصالح روزمره و تحولپذير در صحنه زندگى در آنها رعايت مىشود- اين
گونه نيست. اصول كلى اين دسته از احكام، ثابت و جزئيات و تفاصيل آن در گرو شرايط
روز است كه در شرايط مقتضى، با توجه به آن اصول كلى و رعايت معيارهاى اصلى،
مىتوان در آن دست برد.
در
پاسخ بايد گفت: پندار نخست به صراحت، با نص قرآن ناسازگار است؛ زيرا آيههاى ارث
در آغاز با تعبير «ايصاء» (سفارش) آمده است، اما با تعبيرهايى پايان مىيابد كه
موردِ سفارش را واجب و تخلفناپذير مىسازد:
«وَصِيَّةً
مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ. تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَ مَنْ يُطِعِ
اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ ... وَ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ. وَ
مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً
خالِداً فِيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهِينٌ»[1]؛
اين است سفارش خداوند و خداوند دانا وحكيم است. اين حدود الهى است و هركه خدا و
پيامبرش را فرمان برد، او را به باغهايى در آورد كه ... و اين است رستگارى بزرگ.
هركه خدا و پيامبرش را نافرمانى كند و از حدود او در گذرد، او را در آتشى برد كه
در آن جاودانه است و عذابى خوار كننده خواهد داشت.
بنابراين،
اين وصيت خداوند تخلفناپذير مىباشد؛ زيرا حدود الهى را مشخص مىسازد و هركه از
آن در گذرد «او را در آتش خواهد انداخت و عذابى خواركننده خواهد داشت» كه همان
سقوط از مرحله كرامت انسانى تا حد خوارى