نام کتاب : قرآن و فرهنگ زمانه نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 28
أَمْوالِهِمْ»[1]؛ مردان سرپرست زنان هستند؛ به دليل آنكه خدا
برخى از ايشان را بر برخى [به گونه تكوينى] برترى داده است و به دليل آنكه [بر
اساس وظايف خانوادگى] از اموال خود خرج مىكنند.
شيخ
محمد عبده مىنويسد:
اما
آيه «وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ» يك چيز را
بر زن و چند چيز را بر مرد واجب مىسازد؛ زيرا درجه در اين آيه، همان درجه رياست و
برپايى مصالح خانواده است كه با آيه «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى
النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ
أَمْوالِهِمْ» تفسير و تبيين شده است، پس زندگى زناشويى نوعى زندگى اجتماعى است و
مصالح آن جز با وجود يك رئيس فرمانبردار تأمين نمىشود. از طرفى، مرد براى اين
رياست سزاوارتر است؛ زيرا او نسبت به مصالح، آگاهتر است و به سبب نيرو و توانايى
مالىاش، براى اجراى آن توانمندتر مىباشد. به همين دليل است كه پشتيبانى زن و
نفقه از او خواسته مىشود.[2] علامه
طباطبايى نيز واژه «معروف»[3] در آيه را
به رفتارى تفسير كرده است كه مردم بر اساس فطرت اصلىشان مىپسندند و با آن آشنا
هستند؛ چنان كه يك درجه برترى داشتن مرد بر زن نيز، به دليل استعدادهاى فطرى،
نيروها، شايستگىها و كاركردهاى زندگى اجتماعى، در نظر مردم پسنديده و ياد آشناست.
علامه
اين مطلب را بر اساس اصولى استوار، شرح داده است.[4]
برترى
پسر بر دختر
برخى
گفتهاند: در قرآن تعبيرهاى بسيارى است كه اشاره به ارزش پسران و برترى آنان بر
دختران دارد و اين نشانگر تأثيرپذيرى قرآن از فضاى عرب جاهلى است؛