خرده
گرفتهاند كه چرا در اين آيه، ناموس بنده صالح خدا رسوا شده است؟
خيانت
در اين آيه به معناى عمل منافى عفت نيست، هرگز! بلكه تنها، مخالفت با شوهر و انكار
پيامبرى او مراد است. فيض كاشانى مىگويد:
با
نفاق و رو در رو شدن، به شوهران خود خيانت كردند.[2]
اين
آيه به برخى از همسران پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم گوشزد مىكند كه راز وى
را بر ملا ساخته رو در روى ايشان ايستادند، چنان كه در ابتدى سوره نيز آمده بود؛
بنابراين لحن آيه عتاب آلود است و روى سخن آن، با همسران پيامبر:
«إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَيْهِ
فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِيلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَ
الْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهِيرٌ»[3].
ابن عباس مىگويد:
همواره
مشتاق بودم كه از عمر نام آن دو همسر پيامبر را كه خداوند در قرآن خطاب به آنها
فرموده است: «إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما»،
بپرسم؛ تا اين كه عمر به سفر حج رفت و من همراه او بودم.
چون
در ميانه راه، عمر به كنارى براى قضاى حاجت رفت، من هم براى قضاى حاجت از جمع
كناره گرفتم. وقتى برگشت آب بر دستانش ريختم و وضو گرفت. گفتم: «اى امير مؤمنان،
آن دو همسر پيامبر كه خدا درباره ايشان، آن جمله را فرمود، چه كسانى بودند؟» گفت:
«اى ابن عباس، از تو عجيب است [كه خبر نداشته باشى]. آن دو عايشه و حفصه بودند.»
سپس نقل داستان آن دو در اين قضيه را آغاز كرد.[4]