نام کتاب : قرآن و فرهنگ زمانه نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 192
تقسيم
مىشود؛ با توضيحى كه در پى مىآيد.
اقتباس
اقتباس،
گنجاندن قسمتى از آيه در ميان شعر يا نثر است؛ به گونهاى كه آيه محسوب نشود و آن
را سخن خدا ندانند. اين صناعت از همان آغاز مطرح بوده، سپس رايج شده و از
آرايههاى ادبى و بديع به شمار آمده است. اقتباس افزون بر شعر، در بسيارى از
خطبهها و دعاها ديده مىشود و موجب زيبايى، ارزش و دلنشينى بيشتر سخن مىگردد.
در
شرح قصيده بديعيّه ابن حجّه آمده:
اقتباس
بر سه قسم است: مقبول، مباح و مردود. نوع اول در خطبهها و سخنان پندآميز و
پيماننامهها و نوع دوم در سخنان و نامهها و داستانها ديده مىشود. نوع سوم،
خود، بر دو قسم است:
قسم
اول: اقتباس از آنچه خداوند به خود نسبت داده است- كه پناه مىبريم به خدا از آن
كسى كه آن را به خود نسبت دهد- چنان كه نقل مىشود يكى از بنى مروان، ذيل نامه
شكايت [مردم] از يكى از كارگزارانش، نوشت: «إِنَّ إِلَيْنا
إِيابَهُمْ. ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا حِسابَهُمْ»[1]؛
بازگشت ايشان به سوى ماست و حساب ايشان، بر ما.
قسم
دوم: تضمين آيه در سخن هزل- پناه بر خدا- مانند اين شعر: