نام کتاب : قرآن و فرهنگ زمانه نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 145
ديگرى نيز
براى اين اعترافِ خودپنداشته استناد جستهاند؛ مانند آيات مربوط به ساحران در سوره
بقره و سوره فلق:
«النَّفَّاثاتِ فِي الْعُقَدِ»[1]. در ادامه، درباره انواع سحر و ديدگاه دانشمندان
مسلمان در اين مقوله سخن خواهيم گفت و روشن خواهد شد كه اين آيات از پندار اينان
فاصله بسيار دارد و هرگز، در قرآن اعترافى به حقيقت داشتن سحر وجود ندارد.
انواع
سحر
سحر
در لغت، به معناى هر چيز پنهان است كه به سبب ظرافت و دقتش، تأثيرگذار باشد؛
بنابراين برخى از سخنورىها سحر است. فخر رازى سحر اصطلاحى را به هشت نوع تقسيم
كرده است:
1.
يارى جستن از ستارگان به گمان آن كه تدبير اين عالم به دست آنهاست. اين عقيده به
كلدانيان- كه ستارهپرست بودند- نسبت داده مىشود. آنها براى رفع نيازها و دفع
رقيبان، از ستارهها بهره مىجستند.
از
ميان متكلمان اسلامى، عدليه (اماميه و معتزله) واقعيت داشتن اين نوع سحر را انكار
كرده، در مواردى آن را شرك مىدانند. در برابر اين گروه، اشاعره به اعتبار اين كه
تأثيرگذارى ستارگان، جزو علل و عوامل طبيعى و در اختيار خداوند است، آن را باور
دارند.
2.
سحر كسانى كه قدرت تخيل و نفس قوى دارند و به يارى آن، بر افراد ضعيف النفس تأثير
مىگذارند. اگر نفس از تلقينهاى ديگران تأثير بپذيرد، آن را يقينى مىپندارد و بدان
گرايش مىيابد؛ پديدهاى كه بسيار واقع مىشود.
3.
يارىجويى از ارواح پليد زمينى كه بدان تسخير شياطين جن نيز گفته