21.
سوره قدر: برخى اين سوره را مدنى شمردهاند، زيرا در شأن نزول آن چنين آمده است كه
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله در خواب ديدند بوزينههايى بر بالاى منبر او
رفتهاند[2]، در حالى
كه پيامبر در مكه منبر نداشت. اين استدلال بسيار بىپايه است، زيرا لازمه ديدن
منبر در خواب داشتن منبر نيست.
22.
سوره بيّنه: مكى بن ابى طالب اين سوره را مكى شمرده است[3]،
در حالى كه روايات ترتيب بر مدنى بودن آن اتفاق دارند.
23.
سوره زلزال: برخى اين سوره را به جهت لهجه تند آن مكى شمردهاند، ولى روايت ترتيب
بر خلاف آن است.
24.
سوره عاديات: قتاده اين سوره را مدنى دانسته است و مستند او روايت ضعيفى است كه
قابل اعتماد نيست[4].
25.
سوره تكاثر: جلال الدين سيوطى اين سوره را به دليل شأن نزول آن درباره يهود مدنى
دانسته است[5]، ولى نه
محتواى سوره و نه روايت وارده دلالتى بر اختصاص آن به يهود دارد.
26.
سوره ماعون: ضحّاك آن را مدنى شمرده است، ولى روايات ترتيب، بر خلاف آن است.
27.
سوره كوثر: گروهى مىگويند: اين سوره در مدينه در حال خواب بر پيامبر صلّى اللّه
عليه و آله نازل شده است[6]. اين مطلب
صحيح نيست، زيرا هيچ آيه و سورهاى در خواب بر پيامبر نازل نشده است، مگر آن كه
آيه يا سوره از پيش نازلشدهاى را در خواب براى ايشان بازگو كرده باشند.
28.
سوره توحيد: سيوطى مدنى بودن اين سوره را ترجيح مىدهد[7]،
ولى
[1] ر. ك: الدر المنثور؛ ج 6، ص 357. تفسير طبرسى؛ ج
10، ص 501.