از
اين قبيل آيات كه مشتمل بر انواع مباحث برهانى و خطابى است در سورههاى مكى فراوان
است. با توجه به اشكالات فوق و جوابهاى نقضى و حلّى كه بيان شد، نمىتوان آيات
قرآن را متأثر از محيط دانست. ولى با توجه به هموار ساختن مسير دعوت و ايجاد زمينه
گسترش اسلام، بين سورههاى مكى و مدنى تفاوتهايى وجود دارد. هر حركتى در آغاز با
مشكلات فراوانى روبروست كه بايد نخست در رفع آنها كوشيد و تلاش شود كه راه اين
حركت هموار گردد. آنگاه كه مسير آماده شد، مىتوان بر گسترش و افزايش جلوههاى
خود رونق بيشترى داد، اهداف و مقاصد خود را به طور علنى آشكار نمود و دعوت خود را
با بيان شريعت قرين ساخت. بنابراين اسلوب و شيوه بيان و نحوه دعوت در دو حالت
يادشده با هم تفاوت مىكند، و نبايد انتظار داشت آنچه را كه در آخر گفته مىشود،
در آغاز اعلام گردد.
ترتيب
نزول
در
ترتيب نزول سورهها رواياتى در دست است كه مورد اعتماد بزرگان است و عمدتا از ابن
عباس نقل شده است. مانند روايتى كه احمد بن ابى يعقوب كاتب، معروف به ابن واضح
يعقوبى (متوفاى 292) در تاريخ خود از محمد بن سائب كلبى