نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 479
قرائت عاصم به روايت حفص اكنون
شكل گرفته است و جز آن قرائت- از نظر ما- جايزالقراءه نيست[1].
اين
عقيده كه قرائت قرّاء حاكى از قرآن نيست، از دير زمان نزد دانشمندان علوم قرآنى
معروف بوده و قرائت قرّاء را از قرآن جدا دانستهاند. امام بدر الدين زركشى و نيز
استاد بزرگوار آيت اللّه خويى، تصريح دارند: «القرآن و القراءات حقيقتان
متغايرتان»[2].
علاوه
در هيچ دوره مسأله اختلاف قرائات با عنوان تحريف قرآن مطرح نبوده و هرگاه قاريى بر
خلاف قرائت معروف مىخوانده مورد نكوهش قرار مىگرفته، كه شرح آن را تفصيلا بيان داشتهايم[3].
در
فصل يازده رواياتى آورده كه به گمانش، به طور كلّى بر تحريف قرآن دلالت دارند.
و
در فصل دوازده رواياتى كه بر موارد تحريف بالخصوص اشارت دارند، كه روايات يادشده
از هر دو نوع را توضيح داديم كه اكثريّت غالب آن فاقد سند اعتبارند و آنچه از
منابع معتبر نقل كرده يا اصلا ربطى به مسأله تحريف ندارد يا قابل تأويل مىباشد.
كه اجمالا در اينجا و تفصيلا در «صيانة القرآن من التحريف» بيان گرديده است.
در
خاتمه كتاب ادلّه منكرين تحريف را آورده و مناقشه نموده است كه مناقشات وى جز
تكرار آن چه در فصول يادشده آورده نمىباشد.