نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 475
اين تفسير و موضعگيرى دور از
واقعيت است؛ زيرا چگونه ممكن است پيامبر از قوم مشرك و معاند خود طلب يارى كند و
آن را اجر رسالت خود- كه نپذيرفتهاند- بيان كند؟ سخنى بسيار عجيب است! آنان رسالت
او را قبول ندارند و او را تكذيب نمودهاند، آنگاه پيامبر به آنان مىگويد: «اجر
رسالت مرا در خويشاوندى خود نگاه داريد و از من حمايت كنيد». پيامبر صلّى اللّه
عليه و آله مىداند كه سرسختترين دشمنان وى از ميان همان قريش بوده و هرگز عقل و
حكمت او اجازه نمىدهد كه در برابر دشمن، سر خم كند و از آنان حمايت بخواهد.
زمخشرى
استاد ادب عربى مىگويد: «منظور از (فى القربى) اين است كه اقربين و اهل بيت
پيامبر را در جايگاه مودّت و محبت خود قرار دهيد و آنان را دوست بداريد؛ زيرا آنان
در جايگاه محبت و مودت من هستند»[1].
ابن
مخلوف ثعالبى در آيه ولايت: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ
رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ
الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ[2]؛
سرپرست و ولى شما، تنها خداست و پيامبر او و آنان كه ايمان آوردهاند، همان كسانى
كه نماز را برپامىدارند و در حال ركوع زكات مىدهند» كه درباره خاتمبخشى مولا
امير المؤمنين عليه السّلام نازل شده است و فضيلتى والا به شمار مىآيد، خواسته
است آن را بپوشاند. او مىگويد: «اين آيه عموميّت دارد، هر نمازگزار و
زكاتدهندهاى را شامل مىشود. آرى موقع نزول، مصادف با نماز على و خاتمبخشى او
بود، نه آن كه درباره او نازل شده باشد»[3].
عبد
اللّه بن الزبير همواره سوره دهر را- كه بزرگترين فضيلت اهل بيت است- مكى قلمداد
مىكرد تا رابطه آن را با قصّه اطعام قطع كند.
خلاصه،
در قرآن آيات بسيارى وجود دارد كه با تعمّق نظر و دقّت كامل روشن مىشود كه درباره
فضايل اهل بيت رسالت است، ولى متأسفانه عصبيّت چشم حق بين گروهى را فروبسته و
حقايق براى آنان آشكار نشده است.
امام
صادق عليه السّلام مىفرمايد: «اگر قرآن آنگونه كه خدا خواسته و نازل كرده تلاوت
شود و مورد تدبّر قرار گيرد، هرآينه ما را با نشانههاى ارائهشدهاش خواهيد يافت»[4].
[1] الكشاف، ج 4، ص 220- 219 و ر. ك: صيانة القرآن من
التحريف، ص 375- 372.