نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 465
شوريدند تا آن كه دانشگاه
الازهر از دولت تقاضاى مصادره كتاب را كرد و نسخههاى پخش نشده مصادره شد، ولى در
همان مدت كوتاه، كتاب اثر سوء خود را گذاشت و در جهان منتشر شد؛ نسخههايى از آن
كتاب در قم فعلا موجود است و اخيرا در تيراژى بالا در لبنان چاپ و منتشر گرديد!
نويسنده اين كتاب معتقد است علاوه بر تغييرات و تحريفاتى كه پيش از عثمان در قرآن
رخ داده است پس از آن نيز، به دست حجاج در دوازده جاى قرآن تغييرات اساسى رخ داد و
بر خلاف آنچه در زمان عثمان بوده، ثبت شده است. مثلا مىگويد: در قصه نوح در سوره
شعراء «مِنَ الْمُخْرَجِينَ»[1] بود، و در قصّه لوط «مِنَ
الْمَرْجُومِينَ»[2] ولى حجاج آن را تغيير داد و «مِنَ
الْمَرْجُومِينَ» را در قصه نوح آورد و «مِنَ الْمُخْرَجِينَ» را در قصه
لوط كه اكنون بر همين منوال است[3].
روايات
اماميّه
نخستين
كسى كه در اين زمينه كتاب نوشت و مسأله تحريف را مطرح نمود، سيد نعمت اللّه جزايرى
(متوفاى 1112) بود كه در كتاب «منبع الحياة» (چاپ بغداد و بيروت) اين مسئله را
مورد بحث قرار داد و با دلايل چندى در صدد اثبات تحريف قرآن برآمد؛ سپس (بعد از
گذشت بيش از 200 سال) حاجى نورى (متوفاى 1320) كتاب «فصل الخطاب» را نوشت و مجموعه
رواياتى را در اين زمينه عرضه داشت كه اساسا فاقد اعتبار و بيشتر فاقد دلالت بر
مقصود ايشان است. ذيلا نمونههاى برجستهاى از آنها را مىآوريم:
سيد
جزايرى در اين زمينه مىگويد: «روايات مستفيضه بلكه متواتره[4]
دلالت دارند كه قرآن دستخوش تحريف گرديده». أوّلين و عمدهترين روايتى را كه مورد
استناد قرار مىدهد، روايت فاقد سندى است كه از كتاب مجهول الحال «احتجاج»