responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 447

دلايل نفى تحريف‌

آنچه در اينجا مى‌آوريم، خلاصه‌اى از گفتار علماى اسلام درباره دفع شبهه تحريف است:

1. گواهى تاريخ‌

قرآن از روز نخست مورد عنايت همگان به‌ويژه مسلمانان بوده است. پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله شخصا محافظ قرآن بود و پيوسته دستور حفظ، ثبت و ضبط آن را مى‌داد و مسلمانان موظّف بودند آن را ثبت و حفظ كنند و بدين منظور از آن نسخه‌هاى متعدد تهيه مى‌كردند و در خانه‌هاى خود در ميان صندوق يا كيسه‌هاى مخصوص نگهدارى مى‌كردند. از همان زمان مسأله حفظ قرآن رواج يافت و عدّه بى‌شمارى به‌عنوان «حافظان قرآن» پيوسته در ميان جوامع اسلامى منزلت مهمّى يافتند و علاوه بر ثبت و ضبط قرآن در مصاحف، نسخه‌هاى متعددى را تهيه و در گستره كشور اسلامى پخش كردند.

خلاصه، مسلمانان هميشه حافظ و پاسدار اين كتاب آسمانى بودند و لحظه‌اى از آن غافل نمى‌ماندند.

علاوه بر توده مردم، نقش بزرگان و دانشمندان اسلامى در عنايت به اين كتاب قابل توجه است. اين كتاب همواره در شئون گوناگون و سرنوشت‌ساز مسلمين نقش اول را داشته و در علوم مختلف اسلامى پايه و اساس شمرده مى‌شده است.

هر دانشمندى كه در رشته‌اى از علوم اسلامى مطالعه مى‌كرد، راهنما و هدايت‌كننده او قرآن بود. بسيارى از علوم اسلامى صرفا به جهت رسيدن به حقايق قرآن به وجود آمده است و دانش‌هاى بسيارى در ميان مسلمانان از قرآن نشأت گرفته است؛ بنابراين دانشمندان علوم اسلامى همواره نيازمند به قرآن بودند و با آن سروكار داشتند. سيد مرتضى علم الهدى در اين زمينه چنين مى‌گويد:

«يقين به صحت نقل قرآن، مانند يقين به شهرهاى بزرگ جهان و حادثه‌هاى بزرگ تاريخ و كتاب‌هاى مشهور از نويسندگان معروف و نيز اشعار و قصايد از بزرگان شعر است كه در طول تاريخ همچنان استوار مانده و از گزند حوادث در امان‌

نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 447
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست