نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 441
عبادات در اسلام به گونه پاك و
خردپسند و موافق فطرت اصيل انسانى عرضه شده است. در اين عبادات نه فقط نيايش
شايسته پروردگار و تقرّب او به درگاه الهى لحاظ شده، بلكه پاكسازى درون و پالايش
نفس نيز مورد عنايت واقع شده، برآيند اين دو گرايش موجب تعادل در ابعاد وجود انسان
است.
«مُخْلِصِينَ
لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقِيمُوا الصَّلاةَ[1]؛
بندگان خالص خدا در پيشگاه حضرت حق با درونى پاك و آراسته و از هرگونه آلايشى
پيراسته، به نيايش برمىخيزند».
«إِنَّ
الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ[2]؛
نماز، آدمى را از ناهنجارى در كردار و رفتار بازمىدارد و از آن بالاتر، ياد خدا
را در دلها زنده نگه مىدارد».
«حافِظُوا
عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ[3]؛
بر نمازها و [بهويژه] نماز ميانه [نيمروزى] مواظبت كنيد- كه درب رحمت الهى بر
روى شما گشوده است- و در پيشگاه خداوند با حالت خضوع و خشوع بايستيد».
«وَ
اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى
الْخاشِعِينَ[4]؛
از خو گرفتن به مقاومت و نيايش به درگاه ربوبيّت كمك بگيريد- تا شما را همواره
زندهدل و نشاطافزا نگاه دارد- همانا نيايش پاك و به دور از آلايش بارى سنگين است،
جز بر كسانى كه لذّت خشوع و خضوع در پيشگاه الهى را دريافتهاند».
«وَ
أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ، إِنَّ
الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ. ذلِكَ ذِكْرى لِلذَّاكِرِينَ؛[5]
در دو طرف روز [بامداد و واپسين] و پاسى از شب، نماز را بپادار، كه زيبايىها
زشتىها را از ميان برمىدارد. و اين يادآورى است براى كسانى كه ياد خدا باشند».
البته
اين از ويژگىهاى عبادت در اسلام است كه نخست درون و سپس برون را پاكيزه
مىگرداند. پيامبر گرامى صلّى اللّه عليه و آله در اين باره مىفرمايد: «هرگاه در
جلوى خانههاى شما آبى روان باشد و پيوسته روزى پنج بار در آن آب شستشو كنيد، آيا
ديگر چركى و آلودگى بر بدن شما باقى مىماند؟»