نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 323
از اين وجوه با مقام منيع نبوّت
سازش ندارد.
2.
وجوه محتمله در رابطه با جملههاى كلامى؛ مانند آيه «يا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ
لِما يُحْيِيكُمْ. وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ
قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ»[1].
اين آيه مؤمنين را بر آن مىدارد تا دعوت خدا و رسول را با جان و دل بپذيرند زيرا
در اين پذيرفتن، سعادت حيات و ارزش زندگى را در مىيابند. آنگاه تهديد كرده كه در
صورت نپذيرفتن، دچار فاجعهاى بس بزرگ و خطرناك مىشوند كه آن حايل شدن خدا بين
آنان و قلبهايشان است و سرانجام بازگشت همه به سوى خدا است.
جمله
«وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ» از
جمله عبارتهايى است كه مورد گفتگو قرار گرفته، درباره آن سخن بسيار گفتهاند.
وجوه محتمله در تفسير و تأويل آن تا شش گفتار رسيده است.
اشاعره
(پيروان مكتب ابو الحسن اشعرى) اين آيه را دستآويز قرار داده گمان بردهاند كه
مقصود سلب اختيار مردم در انتخاب راه حق و باطل است، زيرا خداوند ميان انسان و
خواسته او حايل است، هر آنچه او بخواهد مىشود، نه خود انسان.
فخر
رازى- كه اشعرى است- در ذيل آيه مىگويد: «كافرى كه خداوند ايمان او را نخواهد،
نمىتواند ايمان بياورد و مؤمنى كه خداوند كفر او را نخواسته، نمىتواند كفر
ورزد». آنگاه اضافه مىكند: «با برهان عقلى اين مطلب را ثابت كردهايم، زيرا
حالات قلب كه همان عقايد و اراده و خواسته او است، همگى از اختيار او بيرون است،
زيرا فاعل و گرداننده اين حالات صرفا خداوند است و در دست او است»[2].
ولى
اهل تحقيق در اين زمينه گفتههايى دارند كه ذيلا نقل مىگردد:
1.
يكى از سنن الهى آن است كه گاه ميان انسان و خواسته او حايلى به وجود مىآيد و
شرايط، خلاف خواسته او را بر وى تحميل مىكند.
«خدا كشتى آنجا كه خواهد برد
و گر ناخدا جامه بر تن درد»
هر
انسانى بايد اين احتمال را بدهد كه در زندگى وى گاه نقطه عطفى به وجود مىآيد و او
را از مسيرى كه انتخاب كرده منحرف مىسازد. لذا نبايد مؤمن به ايمان