نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 236
قرآن از ديگران بسيار محتاط
بوده است، لذا قرائت را از كسى غير از ابو عبد الرحمن سلمى كه از على عليه السّلام
فرا گرفته بود، اخذ نمىكرد و آن را بر زرّ بن حبيش كه قرائت را از ابن مسعود
آموخته بود، عرضه مىكرد.
ابن
عياش مىگويد: «عاصم به من گفت: هيچكس جز ابو عبد الرحمن، حرفى از قرآن را براى
من قرائت نكرد و من هر وقت كه از پيش وى بازمىگشتم، مسموعات خود را درباره قرآن
به زرّ بن حبيش عرضه مىكردم. ابو عبد الرحمن نيز قرائت را از على عليه السّلام و
زرّ بن حبيش از عبد اللّه بن مسعود، اخذ كرده بودند»[1].
از اين جهت است كه به تعبير ابن خلكان: «عاصم در قرائت، يگانه مورد عنايت و توجّه
بوده است»[2]. به اين
ترتيب، در تمام دورههاى تاريخ، قرائت عاصم قرائتى بوده كه بر همه قرائتها ترجيح
داشته و بين عامه مسلمانان رواج داشته و همگان بدان توجه داشتهاند.
قاسم
بن احمد خيّاط (متوفاى 292) كه از افراد حاذق و مورد وثوق بود، در قرائت عاصم،
امام به شمار مىآيد و از اين جهت مردم اتفاق بر آن داشتند تا قرائت او را بر ديگر
قرائتها ترجيح دهند[3].
در
ابتداى قرن چهارم، در جلسه قرائت ابن مجاهد قارى بغداد، پانزده تن متخصّص قرائت
عاصم وجود داشته است و ابن مجاهد تنها قرائت عاصم را به آنان تعليم مىداد[4].
نفطويه، ابراهيم بن محمد (متوفاى 323) كه پنجاه سال آموزش قرائت را به عهده داشت؛
هر وقت كه جلسه خود را آغاز مىكرد، قرآن را به قرائت عاصم مىخواند و پس از آن به
قرائتهاى ديگر مىپرداخت[5].
امام
احمد بن حنبل نيز قرائت عاصم را بر ديگر قرائتها ترجيح مىداد، زيرا مردم كوفه كه
اهل علم و فضيلت بودند، قرائت عاصم را پذيرفته بودند[6].
همانطور كه ذهبى نقل كرده است: «احمد بن حنبل گفته است: عاصم مورد وثوق بود و من