نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 228
العلاف نيز نقل كرده است كه از
ابو طاهر پرسيدم: «ابو بكر ابن مجاهد و يا ابو الحسن ابن شنبوذ كدام افضل و برتر
از ديگرى است؟» ابو طاهر گفت: «عقل ابن مجاهد بالاتر و بيشتر از علمش و علم ابن
شنبوذ برتر و بيشتر از عقلش مىباشد!»[1].
ابن
الجزرى گفته است: «همانطور كه در بين اقران و همگنان اتفاق مىافتاد، بين ابن
مجاهد و ابن شنبوذ نيز اختلاف افتاد، تا آنجا كه ابن شنبوذ كسى را كه شاگردى ابن
مجاهد را مىداشت به شاگردى نمىپذيرفت و مىگفت: اين شخص پاهاى خود را در راه كسب
دانش به غبار نيالوده است». كنايه از آن كه رنج سفر در طلب علم را نبرده است.
ابن
مجاهد بسيار خشك و غير قابل انعطاف و سخت پايبند به تقليد از قرائت پيشينيان بود.
عبد الواحد بن ابى هاشم مىگويد: «كسى از ابن مجاهد پرسيد: چرا شيخ قرائتى خاص
اختيار نمىكند؟ او در پاسخ گفت: نياز ما در حفظ دستآوردهاى ائمه پيشين، بيش از
آن است كه قرائتى اختيار كنيم تا پس از ما رواج يابد»[2].
ابن
مجاهد كسى است كه ابن مقله وزير را بر آن داشت كه ابن شنبوذ[3]
و ابن مقسم[4] را احضار
كند و هريك از آن دو را در محضر جمعى از فقها به محاكمه بكشد تا مانع از اجتهاد و
اختيار قرائت شود. دكتر صبحى الصالح مىگويد: «هر دو جلسه محاكمه به دستور شيخ
القرّاء (ابن مجاهد) تشكيل گرديد و او اولين كسى است كه قرائتهاى هفتگانه را
جمعآورى كرد. ابن مجاهد قرائت را از ابن شاذان رازى فرا گرفت. ابن مقسم و ابن
شنبوذ نيز از شاگردان ابن شاذان بودند؛ امّا اشتراك اين سه تن در استاد و أخذ
قرائت از يك شيخ، مانع از تشدّد ابن مجاهد با دو همرديف خود نگرديد»[5].