نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 224
مىشتافتند و معارف قرآن را از
آنان مىآموختند.
روش
همه مسلمانان در مناطق مختلف بر اين بود كه مردم هر شهرى قرآن را از قارى همان شهر
فرا مىگرفتند و تنها قرائت او را مىپذيرفتند و چون اينان تصدى امر قرائت را
عهدهدار بودند، قرائت به آنان نسبت داده شد.
كسانى
كه از اين قبيل در مدينه شهرت يافتند عبارتند از: ابو جعفر يزيد بن القعقاع، شيبة
بن نصاح و نافع بن ابى نعيم. در مكه عبد اللّه بن كثير، حميد بن قيس و محمد بن
محيصن. در كوفه يحيى بن وثاب، عاصم بن ابى النجود، سليمان الاعمش، حمزه و كسائى،
به اين مقام دست يافتند. در بصره عبد اللّه بن ابى اسحاق، عيسى بن عمر، ابو عمرو
بن العلاء، عاصم الجحدرى و يعقوب الحضرمى.
در
شام عبد اللّه بن عامر، عطية بن قيس، عبد اللّه بن المهاجر، يحيى بن ابى الحارث
الذمارى و شريح بن يزيد الحضرمى.
پس
از اين افراد، تعداد قاريان رو به فزونى نهاد و قاريان در مناطق مختلف جهان اسلام
پراكنده شدند و طبقهاى پس از طبقه ديگر به جانشينى آنان نايل آمدند. ولى همان
گونه كه قبلا اشارت رفت، اينان در فراگرفتن و آموختن قرآن و قرائت اختلاف نشان
داده و روشهاى مختلف داشتند. برخى از آنان در تلاوت قرآن استوار و به رعايت روايت
و درايت شهرت داشتند و برخى در اين موارد، كوتاهى داشتند و برخى در اين موارد
كوتاهى مىكردند. از اين جهت اختلافاتى بين آنان پديد آمد.
به
تدريج ضبط قرائات رو به كاستى و سستى نهاد و زيادهروى و كارهاى بىرويه، رو به
فزونى گذاشت و به تعبير ابن جزرى «بيم آن مىرفت كه باطل در لباس حق جلوه كند»[1].
لذا علماى برگزيده امت و بزرگان بپاخواسته و تمام كوشش خود را در تحقيق و تميز درست
از نادرست و مشهور از غير مشهور به كار گرفته و اصول و قواعدى براى قرائت وضع
كردند. در اثر اين كوششها قرائت به عنوان فنى از فنون كه داراى قواعد و اصولى
محكم و استوار بود درآمد. در چارچوب اين اصول، اجتهاد و انتخاب نيز به كار رفت، كه
در مباحث سابق شمّهاى از آن تشريح گرديد.
اولين
امام معتبرى كه به ضبط قرائتهاى صحيح و جمعآورى آن در كتابى