نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 205
سه حرف قرائت مىكردم تا اين كه
به هفت حرف رسيد و هريك از آنها وافى به مقصود است. اگر به جاى «سميعا عليما»،
گفته شود «عزيزا حكيما» ما دام كه آيه عذاب به عبارتى كه مفهوم آن رحمت است و آيه
رحمت به عبارتى كه مضمون آن عذاب است ختم نشود، مانعى ندارد»[1].
5.
هم از وى نقل شده كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله، جبرئيل را ملاقات كرد و به وى
گفت: «من در ميان مردمى بىسواد مبعوث شدهام. برخى از آنان ناتوان و پير و برخى
از آنان بنده و كنيز و مردمى كه هرگز كتابى نخواندهاند هستند». جبرئيل در پاسخ
گفت: «اى محمد! قرآن بر هفت حرف نازل شده است»[2].
6.
از ابو جهيم انصارى نقل شده گويد: دو نفر كه در آيهاى از قرآن اختلاف داشتند به
نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رفتند. وى به آن دو گفت: «قرآن بر هفت حرف نازل
شده، در آن جدال نكنيد كه جدال در مورد قرآن كفر است»[3].
7.
از ابو هريره نقل شده كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گفته است: «قرآن بر هفت حرف
نازل شده و فرقى نيست بين «عليما حكيما» و «غفورا رحيما»[4].
8.
از عبد اللّه بن مسعود نقل شده كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گفته است: «قرآن
بر هفت حرف نازل شده و براى هر حرفى از آنها ظاهرى است و باطنى و براى هر حرفى
حدى و براى هر حدى، پيشگاهى است»[5].
9.
هم از او نقل شده كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: «قرآن به هفت حرف نازل
شده و جدال درباره آن كفر است (سه مرتبه اين جمله را تكرار نموده آنگاه فرمود:)
آنچه از آن را مىدانيد بدان عمل كنيد و آنچه را نمىدانيد از عالم و داناى آن
بپرسيد»[6].
10.
به نقل از زيد بن ارقم كه شخصى نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمد و گفت:
آيهاى را عبد اللّه بن مسعود و زيد و ابىّ بن كعب براى من قرائت كردند و قرائت هر
سه با يكديگر اختلاف داشت. قرائت كدام يك را اختيار كنم. پيامبر صلّى اللّه عليه و
آله ساكت ماند.