نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 191
وردان (متوفاى 160) و ابن جمّاز
(متوفاى 170) هستند.
قراء
اربعة عشر
چهار
قارى ديگرى كه به قرائت شاذ (خلاف مشهور) قرائت مىكردند، ولى مقبول عامّه مردم
بودند، بر اين ده قارى افزوده شدهاند:
11.
حسن بصرى: حسن بن يسار (متوفاى 110) قارى بصره؛ دو راوى او شجاع بلخى (190- 120) و
دورى (متوفاى 246) كه او را درك نكرده و با واسطه از او روايت كردهاند.
12.
ابن محيصن: محمد بن عبد الرحمن (متوفاى 123) قارى مكه؛ دو راوى او بزّى (250- 170)
و ابن شنبوذ (متوفاى 328) هستند كه با واسطه از او روايت كردهاند.
13.
يزيدى: يحيى بن مبارك (متوفاى 202) قارى بصره؛ دو راوى او سليمان بن حكم (متوفاى 235)
و احمد بن فرج ضرير (متوفاى 303) هستند كه با واسطه از او روايت كردهاند.
14.
أعمش: سليمان بن مهران اسدى (متوفاى 148) قارى كوفه؛ دو راوى او شنبوذى (388- 300)
و مطوّعى (متوفاى 371) هستند كه با چند واسطه از او روايت كردهاند.
اين
چهارده قرائت معروف كه هر كدام از طريق دو راوى نقل شده است، مجموعا بيست و هشت
قرائت را تشكيل مىدهند كه شناسايى آنان فىالجمله انجام گرفت.
پنج
نفر از قرّاء سبعة به غير از ابن عامر و ابو عمرو ايرانىالاصلند. ابن عامر مجهول
النسب و ابو عمرو از قبيله مازن تميم است؛ ولى قاضى اسد يزيدى مىگويد: «او از
فارس شيراز از روستاى كازرون برخاسته است».
عاصم،
ابو عمرو، حمزه و كسائى، صريحا اظهار تشيّع مىنمودند، ولى ابن كثير و نافع از
آنجا كه هر دو از فارس هستند، احتمالا شيعه بودند. اما ابن عامر،
نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 191