نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 152
آورد
و هفتمين سوره از سورههاى بزرگ قرار داد. شايد عثمان توجه نكرده است كه سوره
برائت، به عنوان هشدار و وعده عذاب به كافران نازل شد. ازاينرو با نام خداوند كه
رحمت محض است نازل نگرديده است، زيرا متناسب نيست كه هشدار و وعده عذاب با رحمت
آغاز گردد. از اين جهت است كه امير مؤمنان عليه السّلام فرموده:
«بسم
اللّه ... براى امان است، در حالى كه سوره برائت تكيه بر شمشير دارد»[1].
با
اين كيفيت، مصحف عثمانى با ديگر مصحفها اختلافاتى دارد، ولى اين اختلافات جزئى
است؛ و فقط از نظر تقدم و تأخر برخى سورههاست.
2.
نقطه و علامت: مصحفهاى عثمانى به مقتضاى شيوه نگارش كه در آن دوره ميان مردم عرب
رايج بود از هر نشانه و علامتى كه حروف نقطهدار و بىنقطه را مشخص كند، خالى بود.
و لذا بين ب و ت و يا و ثا تفاوتى نبود. و نيز ج و ح و خ از يكديگر تشخيص داده
نمىشدند. همچنين حركت و اعراب كلمات، بهوسيله فتحه، كسره، ضمه و تنوين نشان داده
نمىشد. خواننده خود بايد به هنگام قرائت با توجه به قرائن، آنها را از يكديگر
تميز مىداد، و وزن كلمه و چگونگى اعراب آن را شخصا مىشناخت.
ازاينرو
در صدر اوّل، قرائت قرآن فقط به سماع و نقل موكول بود و جز از طريق شنيدن، قرائت
قرآن تقريبا ممتنع بود. مثلا بين كلمههاى «تبلو»، «نبلو»، «نتلو»، «تتلو» و
«يتلو» هيچ فرقى وجود نداشت. همچنين كلمه «يعلمه» از «تعلمه»، «نعلمه» و «بعلمه»
تشخيص داده نمىشد. ازاينرو چه بسا آيه «لِتَكُونَ لِمَنْ
خَلْفَكَ آيَةً»[2] به
صورت «لمن خلقك» خوانده مىشد.
ذيلا
نمونههايى از قرائتهاى مختلف كه بر اثر خالى بودن مصحفها از نقطه رخ داده است،
آورده مىشود: