نام کتاب : صحابه از منظر اهل بيت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 51
شمرده مىشوند؛
نه صحابى بنابر تعريف ابن حجر.
امام
صادق عليه السلام در ادامه، علت اختلاف صحابه درنقل حديث را بيان مى كند و مى
فرمايد: اين به سبب ناهماهنگى در حضورشان نزد پيامبر بود. برخى در اول كلام و برخى
در آخر كلام مىرسيدند؛ برخى عموم كلام و برخى خصوص آن را مىشنيدند؛ برخى هنگام
بيان ناسخ و برخى هنگام بيان منسوخ حضور داشتند. هر كس هم شنيدهها و دريافتهايش
را بعدها نقل مىكرد، بدين سبب اختلاف در گفتار پيدا شد. اين اختلاف، مايه تضاد
است و نه موجب تكذيب يا تصديق همديگر، بلكه همگى صادقند.
مولا
اميرمؤمنان عليه السلام هنگامى كه از شايستگان صحابه گسترده سخن مىگويد و جايگاه
بلند آنان را از جرگه منافقين جدا مىسازد، مىفرمايد: گفتار آن دسته از صحابه
بلند پايه، همه صادق و مصدَّق است و اختلافى ميان آنان نيست؛ جز به سبب اختلاف در
حضور و برداشت كه هر يك براساس دريافتهايشان، سخن مىگويند و راست مىگويند.
آنگاه
امام از خود ياد مىكند كه هرگز از محضر پرفيض پيامبر صلى الله عليه و آله غيبت
نجست و همه آنچه را پيامبر بر صحابه عرضه داشت، بدون كم و كاست فرا گرفت و فراموش
نكرد.[1]
4.
صحابه در دعاي امام سجاد عليه السلام
در
دعاى امام سجاد عليه السلام درباره صحابه و تابعان، به خوبى روشن است كه لقب فخيم
صحابه تنها شامل شايستگان مىگردد. عبارت «الذين أحسنوا الصحبة» در ابتداى دعا، به
همين تصريح دارد.