نام کتاب : صحابه از منظر اهل بيت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 44
بدعتگذارى
را زير چتر حمايت خود نگرفته باشد. امثال معاويه، درست برخلاف اين فرمايش، هم
بدعتگذار در دين بودند و هم فضايى ايجاد كرده بودند كه بدعتگذاران در آن فضاى
آلوده بتوانند به هر ننگ و بدعت دست بزنند و امثال سمرهها تحت حمايت آنان،
آزادانه با خدا و رسول و قرآن و اسلام به ستيز برخيزند.
اينك
چرا ابن حجر اينگونه افرادِ رو در رو با دين و ضرررسان به جامعه مسلمان را در
شمار صحابه والاتبار جاى مىدهد؟
در
صحيح بخارى و ديگر كتب معروف حديثى و تاريخى آمده است كه پيامبر اكرم صلى الله
عليه و آله از ارتداد (بازگشت به جاهليت) برخى از اطرافيان نزديك خود خبر داده
بود.
پيامبر
صلى الله عليه و آله در خطبهاى مىفرمايد: «... أَلا وَ إِنَّهُ
يُجَاءُ بِرِجَالٍ مِنْ أُمَّتِي فَيُؤْخَذُ بِهِمْ ذَاتَ الشِّمَال.[1]
فَأَقُولُ: يَا رَبِّ، أصيحَابِي؟ فَيُقولُ: إِنَّكَ لا تَدْرِي مَا أَحْدَثُوا
بَعْدَكَ؟ فَأَقُولُ- كَمَا قَالَ الْعَبْدُ الصَّالِحُ-: (وَ
كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً ما دُمْتُ فِيهِمْ، فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ
أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ)[2]
فَيُقَالُ: إِنَّ هَؤُلاءِ لَمْ يَزَالُوا مُرْتَدِّينَ عَلَى أَعْقَابِهِمْ[3]
مُنْذُ فَارَقْتَهُمْ ...»؛ «به يقين [در روز رستاخيز] مردانى
[1] . اشاره به آيه 41- 46 سوره واقعه:( وَ أَصْحابُ
الشِّمالِ ما أَصْحابُ الشِّمالِ. فِي سَمُومٍ وَ حَمِيمٍ. وَ ظِلٍّ مِنْ
يَحْمُومٍ. لا بارِدٍ وَ لا كَرِيمٍ. إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُتْرَفِينَ.
وَ كانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظِيمِ)؛« و ياران چپ؛ كدامند ياران چپ؟
در[ ميان] باد گرم و آب داغ؛ و سايهاى از دود تار؛ نه خنك و نه خوش؛ اينان بودند
كه پيش از اين، نازپروردگان بودند؛ و بر گناه بزرگ پافشارى مىكردند.»
[3] . اشاره به آيه كريمه:( وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا
رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ
انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ ...)؛« و محمد، جز فرستادهاى كه پيش از او[
هم] پيامبرانى[ آمدهاند و] گذشتند، نيست. آيا اگر او بميرد يا كشته شود، از
عقيده خود بر مىگرديد؟» آل عمران 3: 144.
نام کتاب : صحابه از منظر اهل بيت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 44