نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 86
رد
نظريهاى، خروج از منهج تفاهم و بحث است[1]؛
زيرا قائلين به سجع در قرآن كريم ادعا نكردهاند كه در تمام آيات قرآن كريم، سجع
هست، بلكه آنها نظرشان اين است كه در برخى از فواصل و مقاطع متقارب، سجع هست، بدون
اينكه معانى تابع و دنبالهرو الفاظ باشد؛ بلكه مثل آن، مثل ساير فواصل و
قافيههاى شعرى است كه بر اساس تمكين و ترصيف آورده مىشود نه اينكه سجع مقصود
بالذات و مقصود اصلى بوده و ساير جهات، مغفول عنه واقع شده باشد، چنانكه «باقلانى»
برداشت نمود. و پيش از او هم علىّ بن عيسى رمانى.
نظريّه
امير ابو محمد عبد اللّه بن محمد بن سنان خفاجى در مورد سجع
ايشان
متوفاى سال 466 مىباشد. نظريّهاش يك نظريّه و ديدگاه بسيار لطيف و زيبايى است.
نسبت به قول رمانى و باقلانى، كه در كتاب «سر الفصاحة» از علىّ بن عيسى رمانى نقل
نموده و سپس آن را رد كرده است. اينك نص عبارت وى ذيلا از نظر شما مىگذرد:
او
مىگويد: اما سخن رمّانى كه مىگويد: «سجع عيب بوده و فواصل به طور مطلق بلاغت»،
غلط است؛ زيرا آقاى رمانى اگر منظورش از سجع، آن است كه معانى، هدف و غرض بوده و
الفاظ تابع و دنبالهرو آن است، اينكه قطعا و بلا شبهه عين بلاغت است، خوب فواصل
هم همينطور است، بدون تفاوت. و اگر منظور رمّانى از سجع، آن است كه: معانى تابع و
دنبالهرو الفاظ و مغفول عنه بوده و از باب تكلّف و مشقت باشد، طبعا اين عيب بزرگى
است، ولى فواصل هم همينطور است، در صورتى كه تكلّفآميز بوده و اصل كلام و سخن،
بدان نيازى نداشته
[1] اعجاز القرآن للباقلانى در حاشيه الاتقان، ج 1، ص
85- 101.
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 86