نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 76
جايز است،
در فواصل آيات نيز جايز است اما بر خلاف قافيههاى قصائد[1]
كه اين نوع انتقال در آن جايز نيست.
از
همينجاست كه مىبينى در فواصل آيههاى 72 و 73 از سوره «آل عمران» و همچنين در
فواصل آيههاى 194 و 195 اين سوره و همچنين در آيههاى 2 و 3 از سوره «الطارق» از
نوعى به نوع ديگر منتقل شده و هيچگونه عيب و قبحى هم بدان مترتب نشده است؛ مثل:
[5] منظور از« قافيه متجرده» آن است كه: قبل از« روىّ»
آن، نه« ردف» باشد و نه« تأسيس».
و مراد از« ردف» آن است كه: قبل
از« روىّ» آن الفى باشد مانند: عماد و يا واوى باشد مانند:
عمود و يا يايى باشد مانند عميد.
و هريك از اين حروف سهگانه« ردف»، و حركت ما قبل« ردف»« حذو» ناميده مىشود. و
تأسيس عبارت است از اين كه: قبل از« روىّ» يك حرفى باشد كه مسبوق به الف باشد
مانند عامد كه در عامد، دال،« روىّ» و ميم و الف روى هم« تأسيس» مىباشند. و اگر
هيچيك از اينها نشد، قافيه متجرده ناميده مىشود( مفتاح العلوم، تأليف سكاكى:
271).
[6] منظور از مساوات، همان تماثل حرف« روىّ» مىباشد.
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 76