نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 58
آنان بر وى،
و اينكه چگونه نماز شعيب و دعايش آنان را از پيروى و تبعيت كردن از نياكانشان
بازداشته و منع نمايد و اجازه نمىدهد آنان در اموالشان به دلخواه خود تصرف
نمايند، پنهان و پوشيده مانده است.
بنابراين،
ظاهرا اين خاتمه با مقصود اصلى آنان كه همان استنكار بر شعيب- عليه السلام- است،
تناسبى ندارد، لكن اين مشكل در صورتى كه توجه به سخنان آنها نماييم و بدانيم كه
سخنان آنان از باب سخريّت و استهزا بوده، حل مىشود.
«زمخشرى»
مىگويد: «قوم حضرت شعيب- عليه السلام- از قولشان إِنَّكَ
لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ، خواستهاند كه نسبت سفاهت و عجز
بىنهايت را به وى بدهند و آن را عكس نمودهاند تا اينكه او را بدين وسيله به
استهزا و مسخره بگيرند، چنانكه وقتى بخواهند شخص بخيلى را مورد استهزا قرار دهند،
به او مىگويند: «اگر حاتم تو را ببيند همانا براى تو سجده خواهد كرد»[1].
برخى
هم گفتهاند: معناى آيه اين است كه تو در بين قوم خود به حلم و رشد عقلى، معروف
هستى. و اين با كارها و دستورهايى كه مىدهى، و با آن حالات و شهرت تو سازگارى
ندارد[2].
«حلم»
عبارت است از: بردبارى، شكيبايى، حوصله، خوش اخلاقى.
و
گاهى به معنى عقل، در مقابل جهالت و سفاهت، استعمال مىشود. و رشد؛ يعنى بصيرت و
آگاهى لازم در تدبير معاش و قدرت بر تصرف در اموال، طبق اصول انسانى.
بنابراين،
معناى آيه چنين مىشود كه: اگر داراى حلم هستى پس چطور ما را از ادامه راه نياكانمان
منع مىنمايى؟ در حالى كه پيروى از آباء، اجداد، اسلاف و نياكان (از نظر آنان) از
مقتضيات و احكام عقل است. و اگر در عقل، رشيد
[1] يقال فىالمثل: ما يبضّ حجره: اى ما تندّى، من بضّ
الماء بضيضا اذا سال.