نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 172
از باب
نمونه، وى در مورد همزه «أعوذ»، گمان مىنمايد كه آن اشاره به اوّل و ابتداى خلقت
بوده و «م» در آخر «رجيم» اشاره به «معاد» است.
و
اما بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ به طور كلى
همهاش اشاره به معاد و حشر است؛ زيرا با حروف شفوى يعنى «باء» شروع و با «ميم»
پايان يافته است، چون استعاذه با «همزه» آغاز شده و با «ميم» كه اشاره به معاد بود
پايان پذيرفت بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ يكجا براى
روز معاد قرار داده شد[1].
اين
چنين و با اين بيان و سبك، سخن خود را در مورد وجه تناسب ما بين آيات و سور، شروع
مىنمايد.
باز
از جمله خيالپردازىهاى وى، سخن او در مورد تناسب دورى بين سورهها مىباشد؛ يعنى
همانا آخرين سوره قرآن «ناس» با اولين سوره آن؛ يعنى:
«حمد»
تناسب و هماهنگى و پيوند بسيار دقيق و عميقى دارد. و اين در صورتى است كه اگر
خواننده قرآن به دنبال ختم قرآن بلافاصله از سوره «حمد» شروع نمايد.
و
همچنين است در ساير سورهها با توجه به ترتيب وقوعى آنها در قرآن كريم، بدون اينكه
به يك نقطه توقف و يا پايانى منتهى گردد، به نحوى كه همه سور با يكديگر، از يك
تناسب بسيار قوى و ناگسستنى برخوردارند، گويا كه تمامى سورهها يك حلقه بهم
پيوستهاى هستند كه قارى و تلاوتكننده آن در روى آن دور مىزند كه نه آغازى دارد
و نه پايانى. و سپس مىگويد:
از
همينجا روشن مىگردد كه در قرآن كريم، هرگز وقف تامّى وجود ندارد، و نمىتواند هم
باشد (زيرا هرجا را كه بنگرى، آغاز و هر آغازى هم انتها محسوب مىشود) حتى پايان
سوره «ناس» هم نمىتواند ختم و پايان و محل وقف تامّ آن باشد؛ زيرا به يك معنى،
اول و آغاز قرآن به شمار مىرود؛ چون اين سوره با وجود