responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 15

تقسيم غنائم، مسئوليتش را ايفا نمايد با اينكه اصحابش آن را اكراه داشتند، چنانكه در بيرون آمدن از خانه‌اش به منظور جستجوى كاروان يا جنگ، در ابتداى امر مكره بودند؛ يعنى مقصود اين است كه ناخشنودى اصحاب در نحوه تقسيم غنائم؛ مانند ناخشنودى آنها در ماجراى خروج از مدينه مى‌باشد كه پس از خروج، خير و يارى خداوند و پيروزى و غنيمت و عزّت اسلام بر آنان معلوم گشت، پس در تقسيم غنائم نيز به زودى معلوم خواهد گشت. پس بايد اطاعت نمود، و تسليم امر رسول خدا شد و هواى نفس را كنار گذارد.

2- مضادّه؛ مانند: إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ‌[1] كه در اول سوره، سخن درباره قرآن و اينكه آن مايه هدايت مؤمنان است، مطرح شده و چون وصف اهل ايمان را به پايان مى‌برد، به دنبال آن سخن در مورد كافران را آغاز مى‌فرمايد: إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا .... و نظير آن در قرآن كريم بسيار فراوان به چشم مى‌خورد.

3- استطراد؛ مانند آيه: يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ وَ رِيشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‌ ذلِكَ خَيْرٌ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ‌[2].

زمخشرى مى‌گويد: «اين آيه بر سبيل استطراد وارد شده، پس از يادآورى آشكار شدن زشتيهاى بدن آنان و پوشاندن آنها با برگ درخت، تا منّت خدا را در آفرينش لباس، اظهار كند. و به جهت پستى و فضاحت و رسوايى كه در عريان بودن و كشف عورت هست، و براى تذكر اينكه ستر و پوشش از ابواب مهمّ تقواست».

اميدوارم كه خداوند متعال، ما را در فراگيرى معارف بسيار بلند قرآن كريم بيش از پيش توفيق و يارى عنايت فرمايد.

قم- عزت الله مولائى نيا 12 رمضان المبارك 1413


[1] بقرة: 6.

[2] اعراف: 26.

نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 15
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست