نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 109
و اهل بيان
(علماى بيان) گفتهاند كه حسن الابتداء كه همان «براعت مطلع» ناميده مىشود، از
جمله عوامل بلاغت است. و آن عبارت است از اينكه متكلم در اول كلام خودش، نيكو، نغز
و محكم سخن بگويد. و از شيرينترين، گوياترين، باارزشترين، بهترين، سليسترين و
زيباترين الفاظ از نظر نظم و سبك و از صحيحترين الفاظ از بعد بنايى و صرفى و از
واضحترين آن از جهت معنى و از خالىترين آنها از جهت حشو، ركاكت، تعقيد و تقديم و
تأخيرى كه باعث اشتباه مخاطب شود و بالأخره از الفاظ نامناسب، انتخاب ننمايد. و
گفتهاند كه تمام فواتح سورههاى قرآنى، به بهترين وجه ممكن و بر بليغترين و
كاملترين وجه آمده و قرار گرفته است؛ چون تحميدات (سورههايى كه با حمد و امثال آن
شروع شده) و سورههايى كه با حروف «هجاء و مقطعه» و يا با «ندا» و غير آن شروع
شدهاند[1].
و
ابن اثير جزرى مىگويد: حقيقت اين ركن بلاغى آن است كه مطلع و ابتداى كلام نوعى
قرار داده شود كه بر معناى مقصود از آن كلام دلالت نمايد كه اگر مثلا در مورد فتح
و پيروزى مىخواهد سخن بگويد، مطلع كلامش نيز در مورد آن باشد. و اگر جشن و تبريك
باشد، مطلع كلام نيز تبريك و تهنيت باشد. و اگر عزا باشد آن هم در مورد عزا باشد.
و همچنين است در ساير معانى. و گفته است كه اين مسئله به ذوق و سليقه خدادادى و
طبيعى مربوط مىگردد، نه به درس و علم. و از همين جهت است كه لغزشهاى اكثر شعرا و
خطبا بر آنان خرده گرفته شده و در اين مقام مورد ملامت قرار گرفتهاند[2].
[1] ابن معصوم در كتاب انوار الربيع، ج 1، ص 34 چنين
گفته است.
[2] رجوع شود به آنچه كه وى در مورد معايب شعراى قديم و
جديد در اين باب ذكر كرده است. و همچنين به ايراداتى كه ابن معصوم بر مقدمه قصيده
امرؤ القيس وارد ساخته است كه پارهاى از آن را در گذشته در بحث مقارنات يادآور
شديم.
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 109