نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 84
فصل سوم
جمع
و تأليف قرآن
جمع
و تأليف قرآن به شكل كنونى، در يك زمان صورت نگرفته است، بلكه به مرور زمان و به
دست افراد و گروههاى مختلف انجام گرفته است. ترتيب، نظم و عدد آيات در هر سوره در
زمان حيات پيغمبر اكرم (ص) و با دستور آن بزرگوار انجام شده و توقيفى است و بايد
آن را تعبّدا پذيرفت و به همان ترتيب سورهاى را تلاوت كرد. هر سوره با فرودآمدن
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» آغاز مىشد و آيات به ترتيب
نزول در آن ثبت مىگرديد تا موقعى كه «بِسْمِ اللَّهِ ...»
ديگرى نازل گردد و سوره ديگرى آغاز شود. اين نظم طبيعى آيات بود. گاهى اتفاق
مىافتاد پيغمبر اكرم (ص)- با اشاره جبرئيل- دستور مىداد تا آيهاى برخلاف نظم
طبيعى در سوره ديگر قرار داده شود، مانند آيه «وَ
اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما
كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ»- كه گفتهاند از آخرين آيات نازل
شده است- پيغمبر (ص) دستور فرمود آن را بين آيات ربا و آيه دين، در سوره بقره[1]
ثبت كنند؛ بنابراين ثبت آيات در سورهها، چه با نظم طبيعى يا نظم دستورى، توقيفى
است و با نظارت و دستور خود پيغمبر اكرم (ص) انجام گرفته است و بايد از آن نظم
پيروى نمود.
ولى
درباره نظم و ترتيب سورهها ميان اهل نظر اختلاف است: سيّد مرتضى علم الهدى و
بسيارى از محققين و از معاصرين آيت الله خويى، بر آنند كه قرآن همچنان كه هست، در
زمان حيات پيامبر (ص) شكل گرفته است؛ زيرا جماعتى قرآن را در آن عهد حافظ بودهاند
و بسيار بعيد مىنمايد كه مسألهاى با اين اهميت را پيغمبر اكرم (ص) رها كرده باشد
تا پس از وى نظم و ترتيب داده شود.
اين
نظر قابل قبول نيست؛ زيرا حافظ يا جامع قرآن بودن در آن عهد، دليل نمىشود كه ميان
سورهها ترتيبى وجود داشت و اگر كسى هرآنچه از قرآن را كه تا آن روز نازل شده،