نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 30
بودند كه
فقط خواندن مىدانستند.
در
مدينه سعد بن عبادة، منذر بن عمرو، ابى بن كعب، زيد بن ثابت، كه نوشتن عربى و عبرى
را مىدانست، رافع بن مالك، اسيد بن حضير، معن بن عدى، بشير بن سعد، سعد بن ربيع،
اوس بن خولّى و عبد الله بن ابىّ نوشتن مىدانستند.[1]
شيوه
كتابت در عهد رسالت بدين گونه بود كه بر هر چه يافت مىشد و امكان نوشتن روى آن
وجود داشت، مىنوشتند، مانند:
1.
عسب. جمع عسيب، جريده نخل، چوب وسط كه برگهاى آن را مىكندند و در قسمت پهن آن
مىنوشتند؛
2.
لخاف. جمع لخفه، سنگهاى نازك و سفيد؛
3.
رقاع. جمع رقعه، تكههاى پوست يا ورق (برگ) يا كاغذ؛
4.
ادم. جمع اديم، پوست آماده شده براى نوشتن.
بعد
از نوشته شدن، آيات نزد پيغمبر و در خانه ايشان ضبط و نگهدارى مىشد.
گاهى
برخى از صحابه مىخواستند سوره يا آيههايى داشته باشند، آنها را استنساخ كرده و
بر روى تكههاى برگ يا كاغذ مىنوشتند و نزد خود نگه مىداشتند و معمولا روى پرده
پارچهاى به ديوار آويزان مىكردند.
آيهها
به گونهاى منظم و مرتب، در هر سوره ثبت مىگرديد و هر سوره با نزول بسم الله آغاز
يافته و با نزول بسم الله جديد ختم آن سوره اعلام مىشد و سورهها با اين رويه
هريك جدا و مستقل از يكديگر ثبت و ضبط مىشد. در عهد رسالت هيچگونه نظم و ترتيبى
ميان سورهها صورت نگرفت.
علامه
طباطبايى مىفرمايد: قرآن به صورت امروزى در عهد رسالت ترتيب داده نشده بود، جز
سورههاى پراكنده بدون ترتيب و آيههايى كه در دست اين و آن بود و در ميان مردم به
طور متفرق وجود داشت.[2]